Sociala mediaverktygen

Posted on mars 27, 2011

2


Det första man måste inse är att facebook, twitter och de andra Sociala Medierna är verktyg. Man kan använda dem för kommunikation och att de samtidigt är marknadsföringsverktyg! Just den kombinationen att de även är marknadsföringsverktyg per automatik, gör att man även måste hantera dem som sådana.

Kontaktverktygen

I denna del tittar vi mera tekniskt på vilka de olika verktyg som vi har att tillgå. Jag har delat in dem i olika kategorier. Den verktygsgrupp som de flesta har börjat använda är Kontaktverktygen. Dit hör facebook, twitter och LinkedIn, gemensamt för dem är att man skapar nätverk på olika plan med människor som man antingen har träffat i verkliga livet eller ute på internet.

LinkedIn är det kontaktverktyget som är enklaste att beskriva. Här knyter man till sig sina affärskontakter (byta visitkort) och sätter upp vad man har gjort i affärslivet (sin CV). Barriären för de flesta att bli kontakter med varandra är låg. Det räcker ofta att man har pratat med varandra en gång, så är det OK att lägga till varandra som kontakter.Fördelarna är att man kan få allt från jobberbjudanden, hitta nya medarbetare, följa intressanta företag och gå med i bra diskussionsgrupper.

Twitter är det absolut svåraste verktyget att komma igång med. Det handlar om att hitta nya intressanta kontakter inom de områden man är intresserad av. Dessutom är det snabbaste nyhetsmediet idag, där man kan följa allt från världshändelser till melodifestivalen via hashtaggarna. Hashtaggar är när man sätter ett # framför ett ord som gör att twittrare kan hitta diskussionerna. Till exempel #25jan för upproret i Egypten.
Ett trevligt fenomen är att man hjälper varandra mycket på twitter, allt från att sprida varandras intressanta länkar till att hjälpa till vid sökande av ny bostad. Det är också en hel del bollande av idéer och att svara på frågor.
Varför det är så svårt att komma igång, är att man måste komma upp till viss mängd som man följer och som dessutom följer en själv. Eftersom man inte automatiskt blir följd tillbaka. [en kärleks förklarning till twitter]

Facebook är det enklaste verktyget att komma igång med, men kanske det mest kluriga att bemästra. Varför det är klurigt, är att veta var man skall dra gränsen med vilka som skall vara med i sitt nätverk och om man skall vara personlig/privat. Det tar jag också upp i del tre.
Facebooks absolut största styrka är att återkoppla vänner, bekanta, gamla skolkompisar och egentligen alla som man på något sätt har något att göra med i verkliga livet. Det i sin tur gör att man har ett mycket bra nätverk, när man behöver personlig hjälp. Detta tror jag att är mera typiskt i mindre orter. För om twitter hjälper en med saker som har med ens intressen att göra, så kan fb hjälpa en med praktiska saker utgående från var man bor.
Dessutom kan man hitta intressanta grupper, aktiviteter och precis som med twitter vara medborgarnas kommunikationsapparat vid revolutioner. Det kan även vara en tröst i många fall, senast förra vecka blev en kompis akut opererad för hjärnblödning och han kunde efteråt hålla kontakt med många via fejjan från sjukhusbädden.

Mediaverktyg

En sak som är nytt i tänket med SoMe, är att man skall dela med sig av informationen. För att kunna göra det behöver man ha ett antal olika tjänster.

Youtube är det naturliga valet för video hantering. Det finns dock begränsningar som gör det lite utmanande, som att maxtiden är 15 minuter och att de kan plocka bort dina videos ibland utan att man riktigt förstår deras motiveringar. Man kan prenumerera på intressanta videokanaler. Världens näst största sökmotor!

Bambuser är för att direktsända videos, men även för att lagra dem för senare visning. Utmaningen är nog ofta bandbredden.

Flickr är en fototjänst som Yahoo äger. Man kan ladda upp 200 foton utan kostnad och det finns stöd för olika typer av licenshantering av bilderna. Finns snygga integreringar till t.ex. wordpress.

Slideshare använder man för att främst ladda upp sina dokument och presentationer. På senaste tiden kan man även ladda upp en del filmer och att man kan ha skyddade live möten via deras nya tjänst zipper.
Det som är viktigt att man sätter bra etiketter/taggar på sina dokument. Det gör att man själv hittar dem lättare, men även att andra hittar dem.
Mycket bra integration till LinkedIn.

Delicious är social bokmarking och är mångas favorit. Tyvärr är framtiden lite osäker eftersom Yahoo tänker sälja bort delicious. Ypperligt om man som företag vill ha samlat internt eller externt relevanta artiklar om sin business.
Här är det också viktigt med etiketter eller taggar på de intressanta artiklar man har hittat. Det finns bra kopplingar till många SoMe kanaler.

Bloggverktyg
Det finns en mängd olika gratis bloggverktyg som man kan använda, men den som är klokast att använda är nog wordpress. Blogspot (Google) är ett alternativ, mera användarvänligt och lite mera funktioner, men inte alls lika enkelt om man vill börja köra bloggen i egen regi, så man har målat in sig i ett hörn om man väljer den. Den är dessutom ägd av google och då kan man bli bortplockad helt plötsligt.
Bloggen fungerar som en central för ens sociala media marknadsstrategi, man skriver längre artiklar  och använder de andra kanalerna för att skapa trafik till bloggen.

WordPress finns i två versioner en som man ligger på deras server och då är man lite begränsad, dels av deras regler men även funktionellt. Det kan ändå vara klokt att börja med den om man är ovan. Den andra varienten har man på annan server och full koll.

Disqus är ett bra sätt att kunna följa upp vad man själv har kommenterat, men även vad andra har skrivit som man följer. Disqus börjar dyka upp på fler och fler bloggar.

Övriga verktyg.
Det finns en mängd verktyg som man kan vara bra att använda. Positionsverktyg som foursquare, Gowalla, facebookplaces. Quora för frågor och svar. Sociala visitkort som www.absolut.me (mitt kort). Uppdateringsverktyg som Tweetdeck och HootSuit.

 

About these ads