#AnkSoMe en finlandssvensk unconference

Posted on december 5, 2011

1


Den 3:e Mars blir det finlandsvensk unconference i Helsingfors. Det är eldsjälen Kaj Arnö som har dragit i tåtarna för att samla ett 50 tal likasinnade finlandssvenskar för att utbyta erfarenheter och nätverka.

Unconference

Min erfarenhet av unconference fick jag första gången i somras på SSWC. Där träffas 400 likasinnade och det var det tredje året på rad som det ordnades på Tjärö i Blekinge skärgård. Jag beskriver det i denna post. Det var en mycket inspirerande och upplyftande upplevelse, men framför allt otroligt lärorikt och många nya kontakter skapades.

Efter det ordnade Kaj Arnö en första variant av Unconf. i Nagö. Där fick jag för första gången träffa Jonathan Björkskog, Patrik Lindfors och Matilda Åberg som jag hade haft tidigare kontakt med via nätet. Där var också Laura Johansson, som jag redan har träffat via ett gemensamma projekt. Laura och jag hittade varandra via twitter och hon var även min första gäst i min radioprogram serie om SoMe.
Jag gissar att början till #anksome tog fart där för Kaj.

AnkSoMe

Det skall bli mycket roligt att komma till AnkSoMe där jag kommer att få äran att vara Keynote speaker, men framför allt spännande att få träffa Jessica Parland - von Essen som jag blev bekant med via twitter genom hennes #m11i seminariet, min gamla arbetskollega Andreas Andersson som jag inte träffat på typ 4 år. Sedan självklart de andra medarrangörerna och deltagarna, men som jag inte har träffat i nu Reidar Wessenius, Johanna Maria Fagerström, Helena von AlfthanPeppe Öhman och Robin Österholm.

Kaj Arnö

Jag träffade Kaj första gången när han kom med i PBS styrelse där jag jobbade tidigare. Ganska snabbt hittade vi några gemensamma intressen som löpning och vid den tiden var han redan inne på Sociala Medier och han var en viktig kugge för mig när jag började satsa på SoMe. Det var han jag frågade om råd i mångt och mycket och även bollade en hel del med honom.

Du anmäla dig per mejl till kaj(at)arno.fi

Länktips om #AnkSoMe