När man pratade skit om mig på Finlands självständighetsbal

Posted on december 6, 2011

1


Den 6:e December är speciell i vår familj för då fyller min äldsta dotter Victoria år. Hon har nu hunnit bli 15. Det har också inneburit att vi ofta har haft födelsekalas för henne just denna dag, som annars är en typ av valfärdsdag för ålänningarna till Sverige på shoppingresa. Vill man som Stockholmare träffa ålänningar i Sverige så är det bara att gå till Drottninggatan eller IKEA då dräller det av oss.

Självständighetsbalen

För Finland betyder det att man är ledig och att presidenten ordnar en självständighetsbal. Det är ett folknöje att titta på hur folk är klädda i den direktsända balen. Kanhända dock att kvinnorna uppskattar TV sändningen lite mera än vad männen gör…
Varje år bjuds det in ett antal ålänningar in till balen. Det är Talmanen, Lantrådet, ålands riksdagsman och några till som har utmärkt sig på något sätt i det åländska samhället. De får ta med sig sina partners på tillställningen, så att de har någon att dansa med. Kvinnorna som inte har en partner med sig till balen, får dansa med någon av de som utbildar sig till officerer i kadettskolan.

Balen

I början på 2000-talet var det dags för min frus mycket goda väninnas sons Klaus tur att ställa upp som kavaljer på balen. Han dansar med kvinnan som han har blivit utsedd att vara kavaljer på balen och de passar på att småprata under dansen, när han frågar var hon kommer i från.
– Hon svarar Åland och frågar tillbaka, som många ålänningar gör, att har han har varit till Åland någon gång?
– Han svarar att, Jo han har varit många gånger till Åland, eftersom han seglar.
– Hon frågar då också om han känner någon på Åland?
– Klaus svarar att de enda han känner är Kiki och Mats Adamczak som är goda vänner till familjen och att hans mamma är gudmor till ett av deras barn.
– Då svarar kvinnan, att jo hon vet vem de är och att det var tråkigt att de hade skilt sig!

Klaus blir stum och förvånad för han har inte hört ett ljud om Adamczak hade skilt sig. När balen är slut ringer han omedelbart till sin mamma och frågor om hon visste om det att vi ha hade skilt oss. Hans mamma blir chockad och ringer direkt till min fru och undrar varför hon inte hade hört talas om det.

Kiki förstår ingenting och säger att nej vi är nog fortfarande gifta.

Hur uppstår ett rykte och vem var det som sade det.

Min fru och jag blev och fundera på vem det var som hade sagt det och hur det ryktet hade kunnat uppstå. Klaus kom inte ihåg namnet, men med uteslutningsmetoden kom vi fram till att det måste ha varit Barbro Sundback. Jag har aldrig frågat henne om det, så jag borde väl göra det.

Hur kom då ryktet till? Här vet vi inte, men vi gissar att någon har dragit felaktiga slutsatser. I Oktober 2000 flyttade vi till Mariehamn från landet och antagligen så hade antingen jag eller Kiki sagt lite slarvigt ”att nu skall JAG flytta till stan” och någon har hört det och tolkat det som att inte VI skall flytta och sedan dragit slutsatsen att vi har separerat. Det behövs förmodligen inte mera för att ett rykte skall vara i full fart.