Varför Facebook är så viktigt för många

Publicerat på april 13, 2012

7


Varför jag har Facebook som exempel i kommunikation 3.0.

Efter min senast bloggpost ”svaret till civilingenjörer” blev det diskussion om varför jag hade Facebook som den avgörande SoMe kanalen. Han som var tveksam till det, är aktiv på en mängd andra somekanaler som www.linkedIn.com och är absolut mycket IT medveten och även en early adopter i andra IT sammanhang.

Man kan säkert få det intrycket att jag är Facebook frälst och därför för fram facebook som det just nu viktigaste SoMe verktyget. Det handlar inte om vad jag tycker, utan det att väldigt många människor använder det varje dag. Det är dessutom det enda nätverk idag där generationsklyftorna suddas ut dvs där finns både mina barn och min äldre släkt.
Då är den intressanta frågan varför samlas så stora mängder människor på Facebook?

Orsakerna varför folk är med är säkert väldigt olika beroende på vem man är som person och var man bor (liten ort/stor ort) och helt klart att vi människor är flockdjur, dvs man vill vara där andra människor är någonstans. För de allra flesta fyller närvaron i Facebook något eller flera behov. Facebook har redan för länge sedan passerat ”fluga” stadiet.

Jag hade en bra diskussion med en annan jämnårig man för ett tag sedan, som inte heller är på Facebook, men även han är mycket IT driven person.
Han sade en klok sak om att i dagens samhälle så har vi inte så många gemensamma saker att prata om som tidigare och då tänkte han på att vi har så många olika tv kanaler och program. När han och jag växte upp fanns två kanaler och man hade naturliga samtalsämnen dagen efter i skolan eller på jobbet. Nu är det nästans bara stora evenemang som kan slå igenom i våra samtal med våra vänner följande dag på jobbet eller skolan.

På det sättet fyller Facebook ett behov eftersom man får reda på saker som sedan diskuteras analogt på arbetsplatserna. Några intressanta fenomen som jag har upptäckt och som jag även har diskuterat med andra är att spridningen av personlig information har ändrats de senaste åren.

Ett enkelt exempel, jag satt på min Facebook sida för en månad sedan att alla mina fyra barn var sjuka samtidigt. Jag var hemma i två dagar med dem och när jag kom på jobb var det 11 personer som frågade mig om nu barnen var friska. Det var även folk som man träffade på stan och så vidare.Det gör att man inte berättar saker för man tar för givet att folk redan vet om det.
Men det kunde lika gärna vara att man varit på en resa eller något annat som har hänt i ens liv.
Jag diskuterade detta fenomen med en kollega som är på facebook och han berättade att när man t.ex är på en färjan och träffar någon som man inte sett på ett tag så kanske man vet  redan några saker om den personen, så samtalet kan börja med att man kommenterar direkt deras senaste semesterresa eller något annat som man fått reda på via facebook.

Men några blir utanför…

En sak som blev väldigt tydligt när var att jag bytte jobb i januari och för mig händer det inte speciellt ofta. Jag skrev om det i december på min blogg och på Facebook. När jag avslöjade vad det nya jobbet var för något, så blev den posten väldigt mycket läst. I ett litet samhälle som Åland skulle man tro att en sådan sak skulle sprida sig om man är någorlunda känd, men det gjorde det inte!

Under sju år bodde jag med min familj i Godby och vi hade helt underbara grannar som även är gudföräldrar till vårt äldsta barn. Jag träffade en av dem igår och eftersom ingen av dem är Facebook berättade jag att jag hade bytt jobb. Det kände inte han till och faktum är att väldigt många av mina analoga vänner inte heller kände till det….

Kan det vara så att man nu är så van att folk känner till saker så att man inte ens nämner det till sina analoga vänner eftersom man tror att de redan känner till det. Det är åtminstone min personliga uppfattning.
Detta vore en mycket intressant undersökning som den akademiska världen borde göra!

Ändrat beteende

Jag pratade för ett tag sedan med några andra vana Facebook användare om att man har ändrat beteende på grund av Facebook. Båda två är väldigt socialt utåtriktade människor både i den analoga världen och den digitala. Det började med att jag sade att det har börjat kännas konstigt att ringa till folk… Inte på jobbet, men i ens privatliv.
De sade att de hade erfarit samma sak och kanske främst till sina analoga vänner…

Om det finns en trend i detta eller ej, vet jag inte, men om det gör det så blir det ett ännu tydligare utanförskap för de som inte är med i Facebook och inte är i den absolut närmsta bekantskapskretsen.
De som inte är med, kan ju inte heller veta om de går miste om någon information, när de inte vet att den finns!

Facebook har ändrat på vårt surfbeteende.

Många personer på facebook delar med sig intressanta artiklar från lokalpressen och olika dagstidningar, så beroende vem man är facebook vän med, kan man få väldigt mycket serverat på sin facebook vägg. Jag märker på mig själv att jag går mycket sällan till första sidan på de olika webbtidningarna nu förtiden. Idag kom en undersökning som stöder att det inte är bara jag som gör det. Guaridian har numera mera besökare från facebook än google.

Argumenten mot facebook har ändrats

För ett år sedan var det vanligaste argumentet mot att gå med i facebook var att man bara pratade skit och spelade spel där.
Det har ändrats till den stora rädslan vad facebook skall göra med användarnas information.

Det finns ett väldigt enkelt svar på detta och det är att det finns en väldigt stark ekonomisk orsak varför facebook inte kommer göra mera än möjligtvis se till att du får mer riktade och relevanta annonser. Missbrukar facebook sina användare och de försvinner så har de ingen ”business” mera.
Emanuel Karlsten har beskrivit det mycket bra här: Vår makt håller nätjättarna i schack 

Sammanfattningsvis

Facebook fyller ett behov för väldigt många och oberoende vad man tycker om facebook eller ej så riskerar man att bli utanför , inte för att facebookare gör detta medvetet, utan det blir så. Sedan skall det mycket till om många av de äldre skall byta bort facebook, som de just har lärt sig att använda och har sina barn och barnbarn. Om man säger att det nu ungefär hälften av den vuxna befolkning samlas på samma ställe, så är det väl på gränsen till dumt om man inte som person, företag, organisation eller förening är där människorna håller hus.

Det som man skall komma ihåg är att sociala medier bara förstärker fenomen från den analoga världen.

Ett digitalt nätverk utan människor av kött och blod är meningslöst.

Andra nätverk då? Twitter kräver ett helt annat engagemang innan man får nytta av det.
Twitter är dock min personliga favorit kanal, men det uppfyller inte behov för de flesta och därför är det inte alls lika många som använder det heller. Det samma kan man säga om google + och linkedin, bra verktyg men massorna finns inte där.

