Din egna mobila TV studio, bambuser & wirecast

Posted on maj 26, 2012

0


Att i dag direktsända är ingen större konst om man har en smartphone. I norden är nog Bambuser den vanligaste appen som folk använder. Lite roligt att en ålänning Tom Sundström var en av de första som var med i grundandet av Bambuser.

Förra våren klagade min hustru att hon inte kunde följa när vår äldsta dotter red i Sleipners tävlingar eftersom hon stod i cafeterian då. Då riggade jag en iPhone i ridsallet och sända via bambuser, sedan kopplade jag en dator till TV i cafeterian. Då fanns det inte wlan till ridstallet och mobilen stod på samma ställe hela tiden. Det var dock bättre än ingenting alls.

Då började jag höra mig för hur man skall bara sig åt att ge lite mera åt de som följde med på tävlingarna på bambuser.

Lista över saker för din mobila tv studio

Följande saker krävs för att få ihop livesändningar och att kunna använda olika kameror samtidigt.

1. Wifi nät

Det är viktigt med att ha ett wifi-nät som har bra fart.

2. Mjukvara för att sända och redigera

En programvara som kan ta emot olika videokällor och skicka ut till en presentations kanal. Programvaran som jag valde heter wirecast. Tyvärr är den inte gratis, utan kostar 449 dollar.

3. En Presentationskanal.

Man måste ha någonstans där ens livesändningar visas. Det finns flera alternativ. Jag valde dock Bambuser, dels för att jag använder den annars också, men främst för att det finns en bra enkel beskrivning hur man kopplar ihop sitt konto med Wirecast på datorn.

4. En videokamera.

Jag har en Sony handycam HDR-CX300 som fungerar riktigt bra för att filma med. Det är ju inget bekymmer med att man fyller kamerans minne eftersom allt sparas på Bambusers servrar. Man kan om man vill spara ner via Wirecast till en extern hårddisk det man filmar, med full HD kvalite.

5. Hårdvara, för att koppla datorn med videokameran 

Åtminstone för mac datorer kan man inte koppla videokameran direkt till datorn, så då måste jag skaffa en hårdvara som kopplar ihop videokameran och datorn. Den heter ADVC-55 och tillverkas av canoplus. Den kostar runt 200 dollar.

6. Kablar

Fast man har en uppsjö av kablar hemma, så krävdes det en som man inte hade sedan tidigare. För att koppla ihop AVDC-55 med datorn fick jag inhandla en kabel för detta. Länk iWire Firewire 800 till Firewire 400. Kostar ca 30 € hos apple.

Uppdatering:
Det finns ett bra alternativ, speciellt om man inte har firewire uttag på datorn, som t.ex Macbookair.
Tipstack Christian Dahlqvist ! Den finns beskrivet på Karl Nilssons blogg 

7. Extra kamera ( för reportar på området du bevakar)

Sedan kan det vara roligt att ha en extern kamera och då har jag valt en app som heter pocketcam (appstore), med denna kan jag använda min iPhone som en reporterkamera. För att kunna koppla ihop den med wirecast, så behöver  man installera en liten server på sin dator. Pocketcam server (fungerar både på mac & pc).

Installation och konfiguration

Det är inte mycket man behöver installera för att få det att fungera. Det som krävs är att man meckar lite med, är att få wirecast så att den skickar till din bambuser kanal.

1.) Man loggar in till sin bambuser kanal och på sidan som heter Dashboard hittar  man upp i högra hörnet olika inställningar. Man laddar när den unika XML-filen som är unik för din Bambuser kanal.

2.)  Sedan är det bara att gå till wirecast och välja den i sändnings menyn. Det finns en kort video som visar precis hur det går till att göra det här. Länk

Sedan om man ville använda sin smartphone som extra kamera är det bara att installera Pocketcam server och på denna sida visar den hur man installerar programvaran både för PC och Mac datorer. För ett år sedan fungerade inte ljudet speciellt bra men nu hänger även det med bra. Grundförutsättningen är att man är inloggad i samma wifinät med både datorn och mobilen.

Sleipners bambuser kanal

Det har varit bra tryck på filmerna, dels har många följt med sina släktingar när de har hoppat men det har varit många av ryttarna som har tittat på filmerna efter tävlingarna också. Snart 7 000 visningar på den kanalen och i morgon börjar andra säsongen.