Bakgrunden till Pafcharity kryssningen (del 1)

Posted on augusti 20, 2012

12


Albanus

Jag har åkt en par gånger förut med Albanus och det har alltid lämnat en känsla av man vill åka något dygn till. Jag har heller aldrig seglat på riktigt öppet vatten och bara sovit ombord när man legat vid en kajplats. Det har väl alltid funnits en baktanke om att någon gång få göra en ordentlig seglats med Albanus över riktigt hav.

SSWC

Jag var till SSWC i fjol och det var en mäktig upplevelse för mig när man fick träffa twittrare som man bara har lärt känna i någon sorts ”slowfood” variant i nätverkande. Den stämningen som fanns där, människorna och den kunskap man fick med sig därifrån visade mig att mitt beslut i mars 2009 var helt rätt, dvs att satsa på att få förståelse för sociala medier. Jag hade dessutom chansen att bekanta mig med de underbara eldssjälarna Kristin Heinonen och Tomas Wennström under SSWC.

Nytt jobb

Jag hamnade i en brytningspunkt under hösten i fjol och jag ville satsa 100% på det som jag hade lärt mig att älska och då fanns det två alternativ, byta jobb eller starta eget.
I början på januari i år började jag på paf som propellerskalle (VD’ns benämning på mig). Det har varit full gas från första början och i ett brainstorming samtal i sackosäckarna med en kollega i början av mars, så bollade vi vilka aktiviteter som skulle vara roliga att göra.

- Hmm började det snurra i mitt huvud att en kombo av seglats,boende, tävling, SSWC och party vore det ultimata.

Uppläget av tävlingen

Ganska tidigt i våras kollade jag om Albanus skulle vara realistiskt möjligt både ur tidsperspektiv och ekonomiskt. Det var också då platserna för trippen ner till Tjärö bestämdes till att bli Visby och Kalmar.
Sedan var det dags att försöka bygga upp en gameplan för tävlingen. Som i de tävlingar jag hittills har ordnat Ökampen (hösten 2011) [video] och 4square utmaningen (februari 2012) har de alltid ett gott syfte i slutändan, att vinnaren skall donera pengar till välgörenhet. Helt enkelt att tävla, ha roligt och hjälpa sitt lag med ett högre mål och blanda de analoga och digitala världarna med varandra.
Pafcharity cruise upplägg blev att ha två lag som tävlade mot varandra på resan ner mot Tjärö. De skulle tävla mot varandra genom att lösa rebusar (är lite svag för tankenötter) och få hjälp av sina nätverk med olika uppdrag. Det nya inslaget denna gång var att de även skulle dra in pengar till potten som delas ut till den organisation som får pengarna.

När jag kände att jag hade ett koncept som höll, var det dags för nästa steg och det var att höra med Tomas Wennström om det var Ok att vara sponsor för SSWC. Det var långt från självklart att ett spelbolag (fast ett vänligt sådant) skulle få vara med. Tomas och jag diskuterade det lite, men mycket snabbt kom vi fram att det enklaste och mest transparenta sättet var att ställa frågan på SSWC’s facebookgrupp och vad folk tyckte i frågan. Otroligt glädjande var det ingen som egentligen såg ett större problem i det, speciellt när pengar skulle gå till goda ändamål.

Viktiga pusselbitar.

När det klartecknet kom var det dags att börja planera mera detaljerat och det var att förutom att hitta de 6 deltagarna fundera på vilka passagerare som skulle kunna passa med i tävlingen. Jag hann inte titta så mycket på det innan Janne Elvelid från internetdagarna hörde av sig. De har varit till stor hjälp genom att de dels skänkte 2 stycken biljetter till internetdagarna med hotellövernattning samt 3 biljetter till det vinnande laget. [deras första artikel].

I ett tidigt skede när Victoria Ahlen fick reda på mina planer och visade intresse att komma med, var jag trygg med att det kommer att bli fullt engagemang ombord på båten och hon kommer inte kunna låta bli att dela med sin energi, speciellt när det gäller pengar som går till goda saker.

Det som kändes otroligt viktigt för mig hela tiden var att detta skall skötas med transparens och kännas att det är äkta. Så därför var det bland annat naturligt att ta med mig åländska matvaror från Åland, som ost och bröd från ÅCA samt öl från Stallhagen.

Starten av pafcharity

Först gällde det att få fram vilka som skulle bli lagledare i respektive lag.  I juni kvalificerade sig Feffe Kaufmann och Rasmus Lewenhaupt. [Deras bidrag och motiveringar] De fick i uppgift att värva varsin lagmedlem till sitt lag. Till Lagfeffe kom Mario Frost och till TeamRasmus kom Kristofer Wildbird. För att kompletera lagen så tog jag fram två stycken jokrar Matilda Åberg till Feffes lag och Henrik Löwenhamn till Rasmus lag.

I nästa bloggpost kommer hur själva seglingen till Tjärö gick

Posted in: PAF, pafcharity, sswc