Krönika III – Facebook kan bli din lycka eller olycka

Posted on juni 11, 2010

0


I dagsläget finns över 400 miljoner användare, främst i västvärlden. På Åland har användarantalet fördubblas på mindre än ett år och ännu mera i åldrarna över 30 år. I mars i år hade Facebook flera besökare än Google i USA. Varför går då folk med i Facebook? Är det för att spela Farmville eller att hålla kontakt med sin nära och kära. Det är nog en kombination av en mängd olika funktioner.
Vanligaste argumenten från de som inte är med är:
1. Jag har inte tid!
2. Facebook är bara paller!

Det finns fyra stadier i FB-användandet.
1) Gå in ochläsa andra.
2) Gilla någons status.
3) Börja skriva kommentarer till någons status.
4) Börja skriva egna uppdateringar.

”Facebook kan bli din lycka”.
Det finns inget annat socialt media i dag, som det är lika lätt att hitta bekanta i. Man kommer mycket snabbt upp till 50 stycken. Och efter ett tag hittar man personer som man inte har varit i kontakt med på 20 år. Jag har en bekant som har en tonårsdotter, som när dottern smäller fast dörren till sitt rum och väg- rar öppna dörren eller svara, så är det okej att chatta via Facebook med sin morsa.
Har man tillräckligt stort kontaktnät, så kan man få hjälp med det mesta, allt från att någon är på väg till Ikea och hämtar hem något därifrån, till få kontakt med folk som har liknande bekymmer. Har sett att folk med borrelia har hittat varandra på Facebook och blivit bra vänner tack vare det. Ett annat exempel som jag redan nämnt var askmolnet från Island.
Varför det är ett så effektivt medium att nå folk, är att om man har 100 vänner och deras vänner 100 och även de har 100. Det betyder att man i teorin kan nå 1 miljon människor genom att skicka en fråga. Det beror på för- stås hur många vänner som man har gemensamt och hur inställningar är gjorda.
Kalendern i Facebook är mycket effektiv när det gäller att nå ut och kanske speciellt för mindre organisationer och föreningar. Dessutom kan man enkelt bjuda in bekanta och så fort någon i bekantskapskretsen anmäler att de tänker deltaga, så ser alla ens bekanta det. Jag gjorde det nyligen för en vänskapsmatch i Geta och det kom över 100 personer dit. Normalt brukar det bara vara 10.
Åbo statsteater sätter ut sina biljetter som med kort varsel har blivit återlämnade.
Gilla knappen har gett Facebook en positiv stämning och sänkt tröskeln för många att våga deltaga i gemen- skapen. Att sätta in en ogilla knapp, vore att riskera den goda stämningen.
Om företag använder Facebook på rätt sätt, kan de serva sina kunder på ett mycket smidigt sätt och även få helt nya kunder.

”Facebook kan bli din olycka”
Förutom att man kan fastna i något spel, så är nog den största faran att man skriver något i hastmod, som man sedan ångra. Det kan förstöra relationer, karriärer och är ett inte helt enkelt att reparera eller radera. Det är mycket svårt att vara ironisk i skrift, om man inte använder chattsymboler. Företag kan skriva kommentarer som kan förstöra affärerna för lång tid framåt.

Gå gärna till http://www.facebook.com/Good.stories där jag har samlat exempel på bra och dåliga saker från sociala media världen