Krönika IV – Så kan du majla Obama

Publicerat på juli 2, 2010

0


Om facebook och twitter handlar om att samla nya och gamla bekanta, handlar linkedIn främst om att samla sina affärskontakter och är ett viktigt verktyg i affärslivet.

LinkedIn var mera ett renodlat affärsnätverk i början, men har efterhand blivit mera och mera ett socialt medium. I linkedin har man hämtat in funktioner från t.ex facebook, man kan numera gilla de andras status och skriva in sin egen.

Linkedin lanserades i maj 2003 av grundaren Reid Hoffman.

Nu finns det över 67 miljoner användare. Det kommer en ny medlem varje sekund. Det finns medlemmar i över 200 länder och 150 branscher.

Det man gör i LinkedIn är att man sätter upp sina arbetserfarenheter, helt enkelt sitt CV och sedan knyter man affärsbekanta till sig. Är man lite mera avancerad, kopplar man till sitt twitterkonto, sina bloggartiklar och lägger upp sina dokument och presentationer.

Både privatpersoner och företag har helt klart nytta av att vara med i linkedin. Som privatperson kan man upprätthålla sitt professionella nätverk. Det är mycket effektivare än visitkort, eftersom visitkorten är bara giltiga så länge de är sanna och det kan vara väldigt kort tid. Man tappar inte kontakten med dem, fast de byter bolag, utan man får en fot in i det andra bolaget. En annan bra sak är att man kan rekommendera varandra. Det finns även jobberbjudanden från hela världen, om man vill det.
Det finns många bra grupper, som man kan deltaga i och få mycket information och svar på specifika frågor. Man kan även få introduktion till folk som är ett eller två steg ifrån en. Du kan också se vilka gemensamma bekanta man har. Vilket har visat mig ett antal gånger hur liten världen är i specifik bransch.

Det sägs att sju steg ifrån en, kan man nå vilken person som helst i världen, genom att de finns i nätverket eller att någon i nätverket känner personen i fråga.
I mitt fall har jag runt 400 kontakter och i tredje led betyder det att jag har ca. 3 miljoner kontakter ( bland annat Barack Obama). I och med detta, kan jag skicka ett intern mail till USA’s president.

Ur företags perspektiv kan man dra nytta av anställdas nätverk och även hitta unik spetskunskap där. LinkedIn har blivit den enskilt viktigaste rekryteringskällan för större amerikanska bolag, över 80 procent av företagen går först hit och tittar, innan de tar till traditionella rekryteringsmetoder.  Man kan även få information om förändringar i olika bolag, vem som har slutat, börjat och fått en förändrad position i företaget. Det går även att höja servicenivån emot kunder och partners. Mycket effektivt att marknadsföra olika typer av aktiviteter.

Hur ser det på Åland då. Ja det finns väl ca 300 stycken ålänningar som är med idag, med en tonvikt på it-bolag. De större bolagen har även börjat dyka upp som Viking Line, Eckerö Linjen och Ålandsbanken. Sakta men säkert börjar även lärare från gymnasialstadienivå, politiker, tjänstemän och beslutsfattare från privatlivet öka sin närvaro i linkedIn.

Vill man enklast hitta var de flesta ålänningarna finns samlade är det bara att söka upp gruppen Ålands Affärsnätverk. Där har det varit bra diskussioner om Åland, mest IT relaterade frågor hittills, som t.ex skall man tillåta facebook på arbetsplatsen.

Liknande sociala nätverk som finns idag är XING som är ganska stort i Tyskland och PLAXO som inte är lika affärs inriktat, där det finns en del ålänningar representerade. Sedan finns det även NAYMZ, men där måste man rekommendera en person innan man kan bli vänner och det känns lite märkligt!

About these ads