Krönika VI – Paf och sossarna bäst på Youtube

Posted on augusti 9, 2010

1


Efter att ha gått igenom de fyra stora textbaserade sociala medierna har turen kommit fram till att granska video på nätet. Den klart största aktören är Youtube.

Grundtanken med Youtube är att man kan ladda upp egna filmer, som sedan kan ses gratis av vem som helst. Det finns dock ett antal begränsningar och det är att filmen får vara max 10 minuter lång och det får inte vara upphovsrättsligt skyddat material.

Om man ändå väljer att sätta dit skyddad musik, så kan det hjälpa om man i slutet av filmen skriver ut artisten och låten. Sedan kan det även fungera med att inte ha hela låten, utan maximalt 50 sekunder. Det värsta som kan hända är att Youtube tar bort allt ljud från filmen eller att det inte går att se filmen i vissa länder.

Det bästa med Youtube i mitt tycke, är att när man ska göra något som man inte gjort tidigare, finns det ofta bra instruktionsfilmer. Jag skulle byta minne i min dator hemma. Hittade en tre minuter lång film och minnet var bytt på datorn fem minuter senare.

Det finns andra videotjänster som man kan nämna. Vimeo är snarlik Youtube, men har mera karaktären av kvalitetsfilmer. Ur affärsmässigt perspektiv, så var det intressant när Slideshare (återkommer mera om Slideshare i annan krönika) som har en direkt koppling till Linkedin med videos. Mycket bra för dem som vill sprida affärsvideos i sitt professionella nätverk.

En pigg uppstickare, är Videofyme från Sverige. Deras koncept är att bloggare kan tjäna pengar på sina filmer genom att ha en reklamsnutt i början av filmen. Videofyme säljer reklamen och står med videotjänsten. Bloggaren behöver bara skapa intressant innehåll, sedan delar man 50-50 på intäkterna. Hittills är den bara tillgänglig i Sverige, men ska lanseras i resten av världen under hösten. Sedan ska man inte glömma bort Facebook, där man antingen länka till filmer eller sätta upp egna.

En annan kategori är streamad film (direktsänd film) och där har vi igen ett svenskt företag som heter Bambuser, som verkar vara på rätt spår. Med en nyare mobil, så kan man enkelt sända direkt från ett evenemang som man är på. Detta syns dels på Bambusers hemsida, men kan även samtidigt sändas på din Facebook sida och då kan alla ens vänner följa med.

På Åland har PAF kommit längst med användandet. Dels spelar de in årsberättelsen på video och lägger ut den på Youtube och sedan använder även filmmediet för internt bruk, genom att när en nyanställd har börjat på PAF, så spelar de in en film där personen får presentera sig för de övriga i företaget.

Av de åländska partierna är det socialdemokraterna som har kommit längst. De har en egen kanal ”Sossetuben”. Det kanske inte riktigt har tagit fart i nu, eftersom det är i snitt 25 personer som har tittat på deras program, men de är i alla fall på gång.