Krönika VII – Det snabbaste nyhetsmediet

Posted on september 9, 2010

0


Twitter är det absolut snabbaste nyhetsmediet som finns idag! Det har redan haft betydelse i några världshändelser som konflikten i Iran och Jordbävningen i Haiti (där twitter användes av USA’s röda kors, för att snabbt meddela sina medarbetare.)  Twitter har idag över 100 miljoner användare och ökar med 100 000 tusen per dag.

I Sverige är det mest folk mellan 25 och 55 år som är med. De är en tyngdpunkt på politiker, opinionsbildare, kändisar, journalister, företag och nyhetsmedier där.

Om facebook är mest för människor som man har träffat i verkliga livet, är nog twitter mera för att skaffa nya bekantskaper, som man kanske aldrig kommer att träffa i verkligheten.

Läste en bra liknelse om twitter: Det är som att man besöker sitt stamcafé och sitter på samma ställe varje dag och på andra sidan bordet sitter en annan person som också är där varje dag. I början pratar man kanske väder och vind, men efter ett tag börjar man prata mera personliga saker och till slut har man en nyvunnen vän, som man kanske kommer att göra affärer med i framtiden.

Att börja med twitter är som det var för mig att läsa boken ”Moment 22”. Jag kom till sidan 33 och så slutade jag. Detta hände väl en par gånger, innan man kom  in i boken. Numera är det en av mina absoluta favorit böcker. Så tror jag att det är för många, som provar med twitter också. Man skapar ett konto, men kommer inte igång.

Det finns en mycket tilltalande tradition på twitter och det är att man refererar varandra och  tar sig tid att svara oberoende vem som tar kontakt med en. Detta i kombination med att man enkelt kan ta ett och se vad som har skrivits om det specifika ordet i twitter, gör att man kan få nyvunna vänner. Jag hade varit två veckor på twitter, när jag sökte på ordet Åland och hitta en portugisiska som skrev ”Här är det 28 grader varmt och på Åland som jag skall till om två månader är det +6” Jag svarade henne ”Det är möjligt att det är kallt, men desto varmare och trevligare människor istället, välkommen :)”  Det slutade med att vi chatta en hel del och jag tipsade henne om olika ställen på Åland. Detta är något som t.ex turistförbundet borde utnyttja! Läsa av vad folk twittrar om Åland och ta kontakt med dem  via twitter.

Den viktigaste funktionen förutom att kunna skapa olika listor med twittrare, som t.ex jag har en lista med nyheter från de viktigaste svenskspråkiga medierna och en lista med åländska twittrare, är utan vidare ”hashtag” eller # som är tecknet för det. När en twittrare skriver t.ex #mariehamn är det bara att klicka på #mariehamn så får man alla twitter som har det ordet med i hela världen och på det sättet kan man enkelt följa världshändelser och även bli upptäckt som twittrare. Det börjar bli vanligt på konferenser att man har ett sådant #ord som folk använder under föreläsningarna. Det gör att man kan följa med vad publiken tycker direkt och även ställa frågor till föreläsaren. Till och med folk som inte är med på plats kan följa med.

Meddelandet som man kan skriva in, påminner om SMS eftersom man bara kan sätta in 140 tecken. Det innebär att man skall vara mycket kortfattad i sina uttalanden. Just detta är ett sundhetstecken eftersom e-post håller på att bli ett otyg. Jag tänker inte på skräppost, utan att man internt missbrukar epost genom att skicka jättelånga meddelanden som folk inte orkar läsa igenom och skickar kopior och historik hit och dit. Vill man vara någorlunda säker på att folk skall läsa det viktigaste, måste man sätta det i början av sitt brev. I Boston University får inte de nya eleverna epost adresser mera, utan de använder sig av sociala medier istället.

Jag har fått kontakt med många spännande människor via twitter.