Dumsurfning

Posted on oktober 31, 2010

0


Som de flesta facebook användare har börjat notera, är att deras annonser som de ser när de är inloggade på fejjan, blir mera och mera intressanta och relevanta. Då kan det var skäl att fundera på vad det beror på.

Man kan väl säga att det beror på två huvudorsaker:

Den första och mest självklara och som du själv styr enkelt över är vilka fansidor och grupper som du gillar. Det betyder att om du gillar t.ex ABBA, ACDC och Traktor pulling, så kommer du att få annonser som har med det att göra.
Det är möjligt i och med att när man annonserar på facebook, så kan man välja allt från språk, region till vilka saker som folk ”gillar”.
Jag tycker inte att detta är exempel på aggressiv marknadsföring, utan den är förmodligen både intressant och relevant för mottagaren och det innebär också att på sikt kommer priserna att sjunka eftersom företag inte måste satsa enorma pengar på marknadsföring.

Den andra är väl lite mindre trevlig, eftersom man inte har samma kontroll. Om man är inloggad på fejjan och surfar runt och besöker olika webbsidor, så sparas denna information i s.k. coockies och när man gick med i fejjan så har man godkänt att de får använda denna information, för marknadsföring. Nu är det väl så att man kanske inte vill lämna ut precis var man har surfat.
En bekant till mig, så fick på detta sätt reda på att en av hans vänner var homo. I och för sig inget problem för dem båda, min bekant har inget emot och hans vän hade ändå tänkt berätta det ganska snart till sin vän. Hur min bekanta fick reda på det  var just annonserna på hans väns facebook sida vara homosexuella kontaktannonser.
Liknande detta skulle kanske på en arbetsplats har varit förödande.
Lösning: Det enklaste sättet att styra vilken information som fejjan skall få läsa och skicka vidare är att man antingen:

  • Loggar ut ur facebook ( kan vara risk för att man glömmer det)
  • Har en webbläsare (Safari/Crome) som man är inloggad på fejjan med och surfar enbart till sidor som det inte gör något om man får reklam från företag som är relaterade runt dem. Och så använder man en annan webbläsare(firfox) för andra sufningsändamål.

Det fungerar på liknande sätt med Google, så en klok taktik kan vara att använda samma webbläsare för google och facebook.
Åtminstone jag, tycker att det är bra att kunna styra över vilken reklam jag får från internet. Den har plötsligt blivit relevant.

OBS om nu någon har en märklig annons, så kan det självklart bero på att de som har annonserat, har bara tittat på ålder och/eller språk osv.
Dra inga förhastade slutsatser med andra ord!

Här finns en länk för den som vill läsa mera. Jag håller däremot inte med i hans slutsatser att han väljer att vara utanför🙂
http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/article817016.ece

 

 

 

Taggat: