Facebook vs Google

Posted on november 12, 2010

1


Det är en mycket intressant fight att följa. Det som fick många att höja på ögonbrynen i våras, var när facebook hade mera besökare än Google i USA. Då måste man på allvar börja fundera på vad är lockkraften hos facebook, som gör att fler och fler ansluter sig till facebook.
Det kan inte vara så enkelt att folk bara vill prata strunt, visa sig duktiga och spela Farmville!

För mig personligen var det en aha-upplevelse, när jag några veckor efter att facebook hade passerat Google, var i Malmö och blev strandsatt av vulkanaskan. Då insåg jag i praktiken hur starkt kommunikationsverktyg facebook är. Numera känner jag mig lika sårbar om jag reser utan att ha kontakt till mitt nätverk, som jag kände mig för fem år sedan, om jag inte hade mobilen med på en resa.

Det var även då jag insåg att Google faktiskt inte kan svara på en mängd olika frågor. Före det hade jag uppfattning att man måste göra mycket underfundiga frågor, för att inte kunna hitta ett svar på Google. Gemensamma nämnaren för frågor som man inte får svar på är att de är personligt relaterade.

På de ett och ett halvt år som jag har varit med i facebook, har jag märkt en markant skillnad i hur folk kommunicerar på facebook.

  • Det blir mycket av delande av intressanta och/eller roliga länkar bland vännerna
  • Många ställer personliga frågor, för att få hjälp med allt från stulna cyklar till om någon är på väg till IKEA
  • Många får tröst och stöd, om det händer tragiska saker
  • Aktiviteter av olika slag, syns i kalendern som man förmodligen skulle missat annars.
  • Tröskeln för att ta kontakt med före detta bästa kompisar har minskat till den nivån så att man faktiskt gör det.

De här sakerna tillsammans har gjort att människor tycker att det här är ett nätverk som man vill vara med i och dra nyttan av dess fördelar.

Vad har Google då gjort för att möta konkurrensen.
Jo de har provat med Google Wave och Google Buzz. Wave blev en flopp och Buzz har väl kanske delvis börjat hittat en publik. Varför har då Google misslyckats? Åtminstone i mitt fall känns det jättebökigt att gå via e-posten för att komma åt Buzz, eller wave med för den delen. Detta i kombination att ungdomar använder e-post i allt mindre grad. I Sverige visar en färsk undersökning att mindre än 10% går in dagligen på sin e-post.
De har ju även tagit fram appar, men de blir för snäva i sin funktionalitet om man jämför med facebook.  I facebook har man en plattform där man kommer åt de saker man behöver, speciellt när det gäller personligt relaterade saker.

Google är starkt på sök, e-post, youtube, kartor, annonser och google docs, men de hänger inte ihop med varandra!

Om vi då tittar på de olika starka sidorna hos Google jämfört med facebook.

  • Annonser, här har facebook ett stort övertag eftersom deras annonser är personligt relaterade och därmed betydligt mera intressante för användarna.
  • Sök, här har Google ett mycket stort övertag, men eftersom Facebook och Microsoft har startat ett samarbeta med Bing, så har de åtminstone startat en fight. Det är föresten Bing som ligger bakom facebooks interna sökmotor.
  • e-post, klart övertag för Google, men nu på måndag kommer facebook enligt rykterna lansera sitt egna mail system Projekt Titan
  • Youtube (filmer), även här har Google ett stort övertag, men fler och fler börjar ladda upp sina filmer även på facebook.
  • Googlemaps, visst är de starka även här, men i och med att facebook håller på att rulla ut sitt places, kommer det bli en allvarlig konkurrent på positionbaserade annonser.
  • Googledocs, det är väl här som facebook inte har något alls.

Slutsatser
Visst har google övertag på de flesta punkter, men på den viktigaste annonser, så är det riktigt skrämmande för dem och det är ju där som pengarna finns:) Detta gör att google på allvar försöker komma in i deras svagaste punkt, nämligen det personliga. Jag tror dock att det är extremt svårt att konkurrera ut facebook på det området, eftersom så många har kopplat upp sig redan och de ser inte behovet med att ha ett till personligt nätverk att underhålla.

Facebook i sin sida kan enkelt ta vilka utmaningar som helst, eftersom de behöver bara utveckla en modul som har motsvarande funktioner och sätta det till sin plattform. De kommer att vara i princip oslagbara på sin nisch, när det gäller personliga nätverk.

Facebook kommer aldrig att ta betalt för en privatperson för att vara med, därför att utan mängden människor är deras produkt värdelös. Det är dock fullt möjligt att de kommer att börja ta betalt från företag för deras fansajter i framtiden.

De kommer inte att konkurrera ut varandra, utan bli starkare på respektive område. Att sedan Google i sin tur utmanar apple och Nokia på flera fronter med Android och Google musik får bli en annan blogg.

Till sist undrar hur många som tänker på att facebook äger allt du skriver i dina interna meddelanden också. Få se hur länge det tar innan nästa Lady Gaga får den trevliga överraskningen att facebook ger ut den personens privata meddelanden i en bok, utan att man kan stoppa det…
Så var personliga men inte privata på fejjan!!!!