Marknadsföring via Sociala Medier

Posted on december 4, 2010

2


Mycket av det som vi har sett som självklart i långa tider har den senaste tiden helt förändras. De mest grundläggande förändringarna, är hur vi kommunicerar med varandra och dessutom när, var, och med vem. Detta har åstadkommits med hjälp av sociala media verktyg, som Facebook, Twitter, Skype, MSN och bloggar m.fl. De kanske viktigaste framgångsfaktorerna för SoMe (Sociala Medierna) är att det är gratis, man ser när någon är tillgänglig och att många är samlade där.

Massmedias roll

Den andra stora saken, är att det har skett en rejäl maktförskjutning, när det gäller kontrollen över informationsöverföring till stora mängder människor eller det som vi kallar massmedia (tv,radio & tidningar). Eftersom det ända sedan skrivkonstens tillkomst 5 000 f.kr har varit mycket dyrt att mångfaldiga text eller att nå ut till stora mängder människor via radio eller tv i alla fall för den vanliga medborgaren.
Jag själv fick uppleva när man i lågstadiet skulle skapa textkopior eller stencilera som det också hette. Då fanns det en begränsning på att man kunde göra max 100 stycken. Jag tror att jag fick vara med en gång när vi gjorde hela 62 stycken…
När jag sedan kom till högstadiet, hade det redan kommit maskiner, kopieringsapparater.
I dag kan nästan vem som helst till en mycket liten kostnad, nå ut till stora mängder människor. Historiskt sett har varje ny kommunikationsätt haft en stor kostnad, för de som skulle använda sig av dem. När telefonen kom var det bara det riktigt rika som hade råd med dem. Det är inte allt för länge sedan det var mycket dyrt att ringa utrikessamtal, eller för den delen när mobilerna dök upp, så var det mycket stor status att ha en mobiltelefon.

1995 jobbade min fru i Saudi Arabien och internet hade inte slagit igenom på allvar och det var dessutom förbjudet i Saudi. Det kostade 30 FIM/minuten att ringa, så vi faxade till varandra istället, för det tog bara ca 3 minuter att få uppkoppling och iväg skickat två A4:or med text…

Affärer då och nu

Den tredje saken som har ändrats, är hur man kan göra affärer idag. Historiskt har man varit begränsad av tillverkningskostnader, avstånd, dyra marknadsföringskostnader och hur många människor det bor i regionen. Allt detta har förändrats i och med att internet kom. I början var det digitala tjänster, men nu finns det en mängd saker som påverkas av internet och den nya tekniken.

När jag var 11 år och fiska kräftor och det råkade vara en konkurrentbåt i närheten, så var man mycket noga med att snabbt som tusan, ta upp buren, så att de inte skulle se hur många kräftor man fick. En mycket relevant åtgärd i det gamla sättet att tänka och att förtjäna sina pengar på.
Det nya sättet att göra affärer på kallas ”Longtail” principen och går kortfattat ut på att småbäckar tillsammans, ger den stora vinsten. Tesen kom till efter att Chris Andersen hade undersökt musikindustrin och kom fram till att musikindustrin tjänade mera pengar på de små artisternas låtar istället för kändisarnas topplåtar. Eftersom det var bättre netto på dem än på hittlåtarna. Detta är nu möjligt eftersom hela världen kan köpa dem via nätet och inte bara via vissa lokala skivbutiker, som det var förr.

Den nya Tekniken

Tekniken har gjort att man har tillgång till all information i sina ”smartphones” i fickan.
Det betyder att man med hjälp av sin mobil kan scanna av en produktkod och få fram vad produkten heter i sin telefon. Där kan man sedan jämföra med vad andra affärer har för priser på den och dessutom, eftersom man har inbygd GPS kan telefonen berätta åt dig, att 300 meter längre bort, får du exakt samma sak 50 € billigare.

Transparens

Exemplet från ovan belyser effekterna med  transparensen på internet. Det innebär att man inte varken kan eller har råd att ta ett högre pris jämfört med en konkurrent. Detta blir ju förstås en utmaning för alla företag. Det är inte bara på priserna som detta har sin påverkan utan också på hur man beter sig på nätet.
Det ser man tydligt på twitter. Om någon skriver något bra, så skickar man det vidare i sitt nätverk. Man gör inte misstaget att skriva samma sak och låtsas att det är man själv som har skrivit det. Därför att det avslöjas mycket fort och dessutom har man förstört möjligheten att bli bekant med den personen.

Nätverkens storlek

En mycket stor faktor, är att nu är inte nätverken begränsade till små intressegrupper utan nätverken har gått ihop med varandra. I Asien finns det t.ex en tjänst, där folk som har bestämt sig för att köpa en viss tv modell, väntar tills de är 2 000 st, sedan tar de kontakt med t.ex Sony och frågar vilket pris de får för TV. De får mycket stor rabatt eftersom Sony slipper en massa mellanled.
Om man tar facebook som i dagsläget är världens största sociala nätverk med över 600 miljoner användare och här finns nästans alla kategorier av yrken, ålder och nationaliteter representerade. Om sedan tänker på att man har 100 vänner och de i sin tur 100 osv, så betyder att man i tredje led har 1 miljon potentiella läsare. I Sverige har man i snitt ca 400 vänner i Sverige…

Ungdomarna

Generationerna som är födda i slutet på 80-talet och yngre, hanterar redan SoMe verktygen och de tänker annorlunda än oss. En undersökning visade att  65% av 15- 24 åringar i Sverige besöker något Socialt Medium dagligen, men bara 10% läste sin e-post. De struntar i reklam och litar istället på vad bekanta i sina nätverk säger om en produkt.

Marknadsföring

Vad har detta med, marknadsföring att göra, att man stencilerade papper på 70-talet? Under hela tiden fram tills nu har marknadsföringen haft en situation, där massmedia har varit en envägs kommunikation och ägd av rika företag eller institutioner och då fungerade marknadsföringen enligt följande princip:

Man kan marknadsföra sig på olika sätt men det vanligaste är att man annonserar i tidning, tv, utskick av reklamblad. Det allra viktigaste är att man tänker på att nå ut till sin egen kundgrupp

– wikipedia

Det intressanta, är det sista i citatet ”… att nå ut till sin egen kundgrupp”. Det handlar alltså om att synas, finnas och verka där folk finns.

Sammanfattningsvis är att man skall finnas på t.ex facebook, men det är oerhört viktigt att man har en strategi på hur man skall marknadsföra sig där och då påverkar alla de nämnda sakerna som är uppräknade i denna artikel.
Enkelt kan man säga att man måste vara ärlig, dela med sig viss information gratis och ha en dialog med kunderna.