Skolan måste ut på Internet (II)

Posted on december 19, 2010

3


Mina erfarenheter från tiden som lärare i högstadiet och i ungdomsprojektet skulle också kunna vara en rubrik till denna blogg artikel.

Jag arbetade som mattematik och fysiklärare i slutet på 80-talet och fram till våren 1997 från och till. Det varvades med studier i Stockholms Universitet och som lärare i Ungdomsprojektet.

Några av de reflektioner som jag har tagit med mig från den tiden:

  • Den kanske mest relevanta aha upplevelsen är elevens fråga, som man som lärare ”hatade” att få
    ”Vad har jag för nytta av detta?”
    Om man inte som mattelärare kunde svara på denna fråga till eleven, så försvann en hel del av intresset att lära sig just denna saken.
    Det intressanta är att detta är inget som man som människa slutar att fråga sig, man kanske inte ställer den högt, men den finns där som en viktig faktor om man kommer att engagera sig eller inte!
    Har sett det så många gånger i IT projekt att om man inte kan visa till alla i organisationen vad de har för nytta av det ”nya” it systemet som skall införas, så är risken mycket stor att det inte kommer att lyckas bra.
  • När jag gick i lärarhögskolan i Stockholm, så var mina kurskamrater rebeller, nyfikna, ifrågasättande och en mardröm att undervisa för professorerna. När man sedan kommer till ett lärarrum, blev man häpen vad konservativt och bakåtsträvande många i kollegiet kunde vara.Man det har säkert att göra med att de inte kunde se nyttan av att förändra på sitt pedagogiska koncept förmodligen.
    Jag kommer bäst ihåg debatterna jag hade med en mattelärare som var en f.d. officer från svenska militären, när vi skulle bestämma provfrågorna för en årskurs. Vi turades om att göra proven. Han och jag hade helt olika åsikter om strategin. Han var riktigt nöjd om han kunde göra riktigt knepiga frågor som gjorde att många inte klarade av dem. Det resulterade att många fick mycket dåliga vitsord i de prov som han gjorde. De proven gjorde också att eleverna fick dåligt självförtroende och tappade intresset för ämnet.Vi hade också långa diskussioner om att en eleven hade tänkt rätt men gjort ett fel mitt i räkningen, så förordade han inga poäng alls. Detta gjorde mig mycket irriterad kan jag säga.
  • Det finns en envishet med att det bara finns ett rätt svar på en fråga. Dessutom kan man i barnens böcker hitta två olika svar på samma fråga och då får eleven fel om man svara det ena alternativet, men så råkar det vara det andra som läraren tycker att är rätt.Det har hänt ett antal gånger med mina barn, jag har hjälpt dem att plugga inför prov och geografi verkar ha störst problem med detta.Min äldsta dotter hade prov om de olika världsdelarna. Frågan var att hon skulle räkna upp alla världsdelar som börjar på A. Hon räknade upp Australien, Amerika, Afrika, Antarktis och Asien.  Hon fick fel för Amerika och för Antarktis. De lustiga i sammanhanget var att i boken så fanns det två versioner av vilka världsdelar som finns. Dels en textbaserad och en med en karta. I den ena så fanns Amerika som en världsdel och den andra så var det Syd och Nordamerika. Samma sak med Antarktis….
  • MorotPå mina matte lektioner så var det vissa grupper som fick lyssna på musik under lektionstimmarna, för det blev mycket lugnare då. Kommer aldrig att glömma när min rektor Kurt Lind knackar på och vinkar med sitt finger och vill ha möte med mig i sitt rum. Där får jag en utskällning och jag käftar tillbaka och säger att jag fick bra resultat med mina elever i de olika gemensamma proverna. Han avslutar med det klassiska som hör till det gamla paradigmen ”visa mig en undersökning eller studie som bevisar att det fungerar”.   Förstås fanns det ingen sådan vid den tiden…
    Och fortfarande har man en övertro till den akademiska världen, när sanningen är att de också lever till mångt och mycket kvar i det gamla!
    Vi hade våra duster Kurt och jag, men han kom alltid tillbaka och bad om ursäkt för att han hade överreagerat, så all heder för det.
  • När jag var lärare/ledare för Ungdomsprojektet (ett projekt för elever som av olika orsaker var skoltrötta och skulle ges chansen att läsa upp sina ämnen) så blev jag så fascinerad av att man också har regler och ganska invecklade system utanför det lagliga. Det fanns några killar som höll på med att bland annat sno bilstereos. De hade jätte låga vitsord i matte. I ungdomsprojektet fick vi en sådan stämning i gruppen som gjorde att de litade på oss antagligen för att vi hade tid för dem och vi visade dem respekt.
    Det gjorde att de berättade om sin vardag.  Vi satt och snackade just dessa killar och jag, när de berättade vilka ”invecklade regler” de hade när de gjorde ett bilinbrott. Den som öppnade bilen fick 1/3 del av vinsten och den som tog lös stereon fick någon annan andel och den som höll uppsikt fick också sin del.
    Så jag började göra sådana räkneexempel med dem och plötsligt fanns det en jättestor iver att lära sig att räkna, för de hade varit mycket tjafs en del gånger när de skulle dela på bytet🙂 De höjde sina matte vitsord från 5 till 8 i slut tentorna som vi inte ordnade.
    Vad jag vet så har det gått bra för dem.

Jag tycker att denna animerade kortfilm illustrerar paradigm skiftet på ett mycket bra sätt. Och just att eleverna med ADHD ökas och att kreativiteten försämras ju längre eleverna går i skola. Är mycket tänkvärt.

Jag slutade som lärare av ett antal olika orsaker, men en avgörande orsak var att ens yrkeskarriär kan förstöras på extremt kort tid som manlig lärare.
Det räcker att en tonårstjej blir sur på en lärare och anmäler att han har tafsat eller gjort något annat sexuellt. Fast man är oskyldig så får ens karriär en rejäl törn i alla fall.
Självklart menar jag inte att det skall vara ok med att göra fel på  detta plan som lärare, men som privat person måste man ta med risker och hot som kan påverka ens försörjning… Så enligt min uppfattning är det inte bara lönens storlek som är avgörande för varför ganska få män jobbar som lärare. Det är också risken att få ryktet om sig att vara pedofil. Kan inte tänka mig att få ett värre rykte om sig. Ingen rök utan eld osv.