To f:be or not to f:be, that is… [Del II]

Posted on januari 6, 2011

3


Jag skrev to f:be or not to f:be, is the … del I, när jag hade varit på facebook i ett halvår i November i 2009. Mycket av det som jag hade kommit fram då, stämmer även idag.
De största skillnaderna mot insikterna då är:

  1. Insikten att facebook är ett fantasiskt kommunikationsverktyg.
  2. Man skall inte vara privat eller opersonlig utan man skall vara personlig. Denna sanning gäller även för företagen som är på facebook.
  3. Reconnecting people
  4. facebook ”vänner” är inte samma sak som riktiga vänner, utan det är någon som man är bekant med i verkliga livet.
1. Kommunikationsverktyget facebook

Hur man kan ha personlig nytta av facebookGenomslagskraften i facebook, när man behöver personlig hjälp, är otrolig! Det är som en gigantisk telefonkatalog, som man enkelt kan nå enkelt 100 000-tals människor med en fråga och det kostar dessutom ingenting.
Min aha upplevelse kom vid isländska vulkanutbrottet i april 2010 och har bara blivit mera och mera tydligt. [Bloggpost]
Facebook:are användar det för att få hjälp med att allt från att hitta bortsprugna husdjur, få tillbaka borttappade navkapslar, återfinna stulna cyklar, påminnelser om födelsedagar och aktiviteter till att prata med nära och kära. Jag samlar på bra exempel i min facebook sida. www.facebook.com/Good.Stories
Därför är det inte speciellt konstigt att facebook har mera besökare än Google i USA (mars 2010) och Sverige (november 2010) eftersom man har rent praktisk nytta av facebook.

2. Personlig vs Opersonlig vs Privat

Den första tiden på facebook var jag ganska osäker på hur man skulle bete sig. Det tog dock inte speciellt länge innan man förstod att man INTE skall vara för privat.
I mitt fall blev den största frågan om hur mycket man skulle skriva om sociala medier som jag tyckte att var intressant. Ett tag så kom allt till min vägg från twitter med flera och andra av mina källor. Det kändes som att man blev för opersonlig, så därför satt jag upp min fansida för www.facebook.com/Mazocialmedia (maj 2010). Det var lite kluvna känslor att sätta upp något som någon skall gilla. Speciellt när det är ett enmans företag, så kändes det lite narcissistiskt. Nu tror jag dock att det är en ganska bra avvägning, ungefär en fjärdedel av mina facebook vänner följer även mina SoMe tankar fansidan.

De flesta är med på att man skall vara personlig, men vad man definierar som personligt är väldigt individuellt.
Efter sommaren började jag att använda personliga foton, som illustration till mina föreläsnings presentationer. Före det hade jag antingen en vit eller svart bakgrund. Det kändes för opersonligt. Jag var spänd på hur åhörarna skulle reagera på det.
De absolut flesta har tyckt att det har varit bra och eftersom jag pratar mycket om att vara personlig på nätet och det är en av de mest grundläggande punkterna i Sociala Medier, så kändes det helt naturligt.
Dock har jag fått en kommentar där en person tyckte att ”fotona var för privata”. Det har nog mera med den personens definition av vad som är personligt för henne.

Denna sanning gäller som sagt var även för företag och organisationer som vill använda SoMe på ett konstruktivt sätt. Många företag har telefonväxlar som gör att man får prata med en telefonmaskin som sedan i bästa fall kopplar en till rätt person(dvs beroende vilka nummer man väljer). Något mera opersonligt än det, får man leta efter. Det är bland annat här som fansidor kommer in i bilden för att kunna ge en mera personlig service till kunderna.
Jag testade detta nyligen när grannen reste till Jordanien och till hennes förvåning vägrade de acceptera finska VISA kort, men det var ok med svenska, norska och danska. Återkommer med en bloggpost om det ”Hur man kan påverka företag som är på facebook”.

3. Reconnecting people

Farmor och OfeliaEn av de bättre sakerna är att facebook gör att man tar upp bekantskapen med folk från ens tidigare liv och dessutom gör att när man skiljs från t.ex arbetskamrater så har man fortfarande en naturlig kontaktyta kvar. Det finns mängder med helt underbara återföring som har skett med hjälp av fejjan.
Det är även ny kommunikations kanal mellan de olika generationerna. Om man tänker på alla pensionärer som har barn och barnbarn och som sitter och väntar på att de skall komma och hälsa på, ringa eller få ett brev av dem. Då borde de på allvar fundera på att sätta igång och använda facebook för att kunna hålla mycket mera kontakt med dem. Här är Skype ett helt underbart komplement för kontakten. Här beskriver min systerdotter ett sådant tillfälle http://lindholmerika.blogg.se/2010/december/slaktkalas-over-skype.html

4. Facebook #vänner”

Facebook ”vänner” är ett samlingsnamn för människor som man har i sitt vardagliga nätverk; arbetskollegor, familjen, släkten, förenings medlemmar, klassens föräldrar, gamla klasskamrater, t.o.m. kunder som man har kommit lite närmare på det personliga planet. Egentligen alla som man hälsar på när man ser dem på gatan.

Det finns förstås tragiska saker som händer i facebook världen också, precis som i riktiga livet. Det första exemplet har med Växsjö kommuns beslut, som gör att deras vårdare inte vågar ha in sina patienter som facebook vänner. Djupt tragiskt för Thomas Johansson som därmed tappade 6 facebook vänner.
De här 6 vårdarna var säkert både en trygghet och trevligt att kunna ha en relation med även när de inte är på besök hos honom.
Tidningsartikeln

Det andra exemplet är Simone Back som skrev ett avskedsbrev på facebook och ingen av hennes 1 082 ”vänner” reagerade. Simone tog livet av sig kort efter sitt självmordsbrev. Det låter onekligen som att hon hade mest ytliga bekanta och inte riktiga vänner på facebook. Om fallet var så kan man ändå tycka att någon borde ha reagerat.
Nå om man tar en liknande situation att någon ramlar ihop på drottninggatan eller blir rånad, så är det väldigt få människor som reagerar utan de flesta går förbi och vill inte bli inblandade…
Man måste komma ihåg att i verkliga livet finns många skitstövlar också, så varför skulle internet och Sociala Medier vara ett undantag. Men med Sociala mediers intåg på internet har det defacto blivit humanare och personligare.
Tidningsartikeln och Simones facebooksida

Länkar