#Snordic SoMe Norden

Posted on januari 25, 2011

0


Min gode twän (twittervän) @recptomaten tvittrade mig igår och frågade om jag visste någon bra hashtag för Social Media i Norden.
– Nej det visste jag inte och blev samtidigt och fundera lite varför.

Problemet med twitter är att man kan följa bara en hashtag i taget och det finns självklart redan för sociala medier  #SoMe eller #socialmedia. Självklara och bra namn fast problemet är att de är internationella. Som också förstås är en fördel, men inte om man bara vill nå eller bara lyssna vad som sägs i norden om SoMe.

Det finns också andra hashtags som #svpt, men då är det svenskar som twittrar. Men då kan det handla om vad som helst.

Varför skulle det vara bra med en hashtag som innefattar norden och sociala medier? Jag kan tänka mig allt från att följa en nordisk synvinkel på SoMe fenomen till att nå ut med arbete till folk runt omkring i Norden.
Så det var absolut en bra tanke från @recptomaten. Framtiden får visa om det fungerar:)

Det var knepigt att hitta på något. Det måste vara något som är någorlunda lätt att komma ihåg och gärna att man nästans förstår vad den betyder.
Så det fick bli #Snordic, som inte finns som ett ord tidigare, i alla fall om man googlar.
Man får hoppas att det är som @recptomaten twittrade ”Taggen #Snordic [Sociala medier Norden] är precis som #Middag – lika enkel, djup lr nördig om du vill. (Ping en hel massa folk)”

Nu finns den upplagd på http://live.twingly.com/snordic

Taggat: ,
Posted in: Twitter