Marknadsföring och krishantering

Posted on februari 4, 2011

3


Så länge som man har använt marknadsföring för att öka försäljning, har man också ibland gjort bort sig när det gäller marknadsföring. Det kan ha berott på att man inte har kontrollerat upp vad marknaden vill ha eller vad ett märke betyder på ett annat språk. Man det har nästan alltid uteslutande varit den mänskliga faktorn som har varit avgörande för att misstagen har skett. Hur ser det ut idag med SoMe?

Mänskliga faktorn

Innan jag går in på det så skall jag ta några exempel på klassiska misstag. Absolut Vodka gjorde en marknadsföringskampanj i Amerika 2007 inför julhelgen, som är en av de viktigaste på hela året.
Det var marknadsföringsteamet i Mexico som låg bakom kampanjen och de lyckades reta upp jänkarna rejält eftersom stora delar av USA tillhörde Mexico, som det såg ut på mitten av 1800-talet.
Resultatet blev att Absolut försäljningen stört dök. Absolut måste be om ursäkt och sparkade hela marknadsavdelningen.

Andra exempel det var en biltillverkare som deras bilmodellens namn betydde hora på spanska, blev ingen kioskvältare i spansk-talande  områden direkt…

Här finns några länkar till andra exempel.

De gemensamma för dessa är att någon har tänkt fel.

Övriga faktorer, ej påverkbara

Dit hör sådana, där timingen är dålig. Jag tänker på för några vintrar sedan när det gick en reklam om den globala uppvärmningen i Sveriges TV. Det var barmark och störtregn i reklamen i samband med julafton. Problemet var att det var köldrekord när reklamen kördes på TV.
Orsaken till denna bloggpost var ett tweet som Therese Reuterswärd hade idag. Hon beskrev visserligen om en idiotisk krishanterings från ett företag i Sverige, men gav också ett länktips, som visar hur otroligt snett det kan gå med google adwords reklam på Youtube. Det finns ett exempel till på den bloggen. Det gäller helt klart ha koll på var ens kampanjer syns och försöka ta bort dem så fort som möjligt om det blir galet. Nu är det inte många annonser kvar när man googlar på Egypten.

Hantering i SoMe

Många av resebyråerna har hanterat sin krisinformation på sina fansidor på facebook på ett mycket bra sätt. Det finns ett undantag och det var det  exemplet som Therese nämnde i sitt tweet. Solresor krishanterar på Google
And THAT is how it’s done: Vid en sökning på Egypten blir den första träffen en sponsrad länk med rubriken ”Charter Egypten inställt – Extrainsatt flyg till Fuerteventura” istället för de vanliga adwordsen.” Finns på hennes blogg Trulytherese.

När jag läste det, så tänkte jag att hur dum i huvudet får man vara. De kan ju inte ha någon koll över huvudtaget hur SoMe fungerar. Antagligen så har de inte hunnit sätta upp en fansida på facebook i nu och försökte hitta på ett sätt att kommunicera med sina resenärer.
Jag tänkte att jag måste kolla upp om de verkligen inte hade någon facebook närvaro innan jag skriver denna post. Till min stora förvåning hade de en fansida på fejjan och där hade de hanterat informationen riktigt bra!
Men skulle jag inte ha skrivit denna post skulle jag inte ha kollat upp det och trott att de var helt pantade. Så tyvärr var det #fail för deras brand, för alla eventuella nya kunder som bara har google annonsen på näthinnan.

Slutsats

Så var min första spontana tanke med Solresor, men efter att ha tänkt efter är det precis tvärsom. De har varit mycket aktiva och smarta i sin krishanteringar. Det ser man tydligt om man jämför med  youtube annonserna. Men min första spontana reaktion visar också att något som man tycker att borde vara rätt och riktigt kan ta de mest märkliga vägar. Det viktiga är att man är på tårna och reagerar på hur situationen ser ut.

Taggat: ,