Skolan & Sociala medier (V)

Posted on februari 10, 2011

1


I början på veckan hade jag mina första föreläsningar/lektioner för yngre åhörare.
Det var årskurs 3 och 4 i en lektion och en med 5:orna och 6:orna i Ödkarby skola. Respektive klasslärare var också med på föreläsningarna. Det som är roligt med denna skola är att de är lite av föregångare när det gäller att använda IT och nya kommunikationssätt på Åland.
Temat var Sociala Medier och att man skall TÄNKA på vad man skriver där.

Det var en utmaning att hitta en röd tråd som gjorde att eleverna tyckte det var intressant och att eventuellt övertyga lärare som inte är med i något SoMe verktyg!

Föreläsningen ÅK 3 & 4

Först ut var åk 3 & 4 med deras klasslärare. Jag berättade att jag har barn i deras ålder (10 år) och sedan frågade jag vem som är med i facebook? Långt över hälften var med. Då frågade jag vad åldersgränsen är i facebook och de svarade 13 år…
Det betyder att det är befogat att prata om hur man skall bete sig på facebook även för de som är från 9 år till 13 år. Ingen var med i bilddagboken eller inte heller Lunarstorm. Det var en lärare som inte var med i facebook. Jag pratade med henne efteråt och det var inte så att hon var emot det, utan hon har inte sett nyttan med det.

Under föreläsningen pratade jag kommunikations historia, några SoMe verktyg (facebook, twitter, youtube & bloggar). Jag förklarade även styrkan med transparens och hur man kan använda denna ”gratis” teknik till en massa olika saker.Det jag tryckte mycket på att det som är skrivet, så finns där sparat och läsbart för alla. Så det som kan ha stor nytta av att få hjälp med genom att nå 100 000 tals människor, kan ha motsatt effekt om man skriver något dumt.
Det är lite som de Assyriska stentavlorna från 2800 f.k. det som är inknackat finns där för långt tid framåt. I det stora hela lyssna eleverna intresserat på, några av killarna hade lite myror i byxorna, men förvånade lite.
Lärarinnan kom efteråt och diskuterade och hon såg nu plötsligt att facebook är ett kommunikations verktyg, som det kan vara bra av flera orsaker att vara med i.

Föreläsningen Åk 5 & 6

Jag ändrade inte speciellt mycket på konceptet till de äldre eleverna. Där visade det sig att alla utom en kille var med på facebook och ungefär 4 tjejer var med på bilddagboken. Det var också härligt att de hängde med i nutiden får jag har på en av mina slides ”den sociala revolutionen” och frågade om de kände till något fall där man använt facebook / twitter och det gjorde dom. Det var en mera livlig debatt, men tyvärr var tiden lite kort för det. Det kändes som att de verkligen är Generation Z. Jag pratar också om vilka olika grundförutsättningar man har beroende på vilken generation man är född i. Här var alla lärare med i facebook, men han som är lärare för åk 6 kom och frågade, den fråga som alla lärare som är på facebook brottas med.

– Skall jag adda mina elever som vänner?

Det beror på en hel del olika saker, dels hur gamla eleverna är och sedan hur läraren använder facebook i sitt liv.

Onekligen skulle det vara bra om lärarna skulle ha en närvaro där eleverna är, som en typ av ”rastvakter i SoMe världen” Men i och med att det är upp till var och en att använda facebook på sitt sätt, så får det väl bli någon typ av kompromiss. I deras fall blir det en fansida där elever, föräldrar, lärare och personal kan se vilka aktiviteter som finns och kommunicera med varandra.

Slutsats

Det var riktigt roligt att föreläsa för generation Z och lärorikt. Jag tror att det är viktigt för skolorna att ta upp det även i denna unga ålder. Sedan skadar det inte att lärarna fick en bakgrund och förståelse för det.

Sedan att ungarna ”bryter” mot lagen när de är med fast de är under 13 år, ser jag inte som ett problem. Utan personligen så tycker jag att, finns det något ställe jag vill ha mina ungar på i internet, så är det facebook. Under förutsättning att man är vän med dem. Då fungerar det lite som föräldrar på stan. Dessutom är den dubbelriktad, för det är inte bara barnen som behöver tänka sig för vad de skriver ,utan föräldrarna också!!!

Länkar
Taggat: