Min personliga SoMe strategi

Posted on februari 25, 2011

8


Det kan var smart att ha en strategi hur man använder de olika sociala medierna. Jag har skrivit ner hur jag tänker med mitt användande av facebook, twitter och LinkedIn som är de främsta kontakt verktygen.  Det är åtminstone den här strategin jag har nu för tillfället.

Hur jag kom på tanken, var när jag blev nyfiken på grundaren av den eminenta facebook sidan Social Media Malin Ström. När jag kom till hennes facebook profil, blev jag lite förvånad att hon hade den helt låst eftersom hon är en SoMe människa och de som jag har stött på hittills använder sin facebook profil på väldigt liknande sätt , men hon hade skrivit sin Sociala Media strategi där som förklarade varför.
Det är första gången jag har sett någon skriva ner sin strategi och det är så smart på så många sätt, dels för en själv, men även för alla besökare.

Det gjorde i alla fall att jag började diskutera med henne på twitter (precis enligt hennes SoMe strategi) om varför hon har den inställning till facebook och vi hade en riktigt bra diskussion och jag kommer i en senare post gå igenom olika personer sociala strategier. För strategierna är individuella och beroende på vad man vill använda de olika verktygen till.

Här är i alla fall min Personliga Sociala Media Strategi:

Facebook:

Jag använder facebook för att kommunicera med människor som jag antingen har träffat i verkliga livet eller som jag har utbytt tankar med på internet. Mina uppdateringar är till största delen av personlig karaktär, som vad som händer i min familj och livet i allmänhet, men även ibland delar jag med mig av mina tankar angående Sociala Medier via min föreläsningsfirma Mazocialmedia.
Jag har stort nöje och nytta av alla de intressanta och roliga länktips och kommentarer som jag får av mitt nätverk. Dessutom har facebook hjälpt mig med att lösa praktiska saker som allt från att låna verktyg till samåkning från Malmö vid askmolnets härjningar våren 2010.

Jag accepterar de flesta som addar mig, men förutsättningen är att de är riktiga personer som jag på något sätt haft kontakt med. De som jag inte accepterar är fiktiva personer, företag eller organisationer. Däremot kan jag gladeligen gilla deras fansidor.

www.facebook.com/mats.adamczak

Vill man följa mina tankar om SoMe och diskutera med mig, utan att vara med i mitt facebook nätverk, kan man med fördel klicka på gilla knappen för www.facebook.com/mazocialmedia

LinkedIn:

I denna kanal hanterar jag de personer som jag har nytta av eller kan ha nytta av i det professionella livet. Förhoppningsvis är det ömsesidigt. Grundregeln är att det är någon som jag har haft kontakt med via internet eller verkliga livet.

www.linkedin.com/in/matsadamczak

Twitter:

Mitt twitterkonto använder jag för att följa intressanta människor som twittrar eller som delar med sig av länkar om ämnen jag är intresserad av. Jag har även diskussioner och får hjälp och tips från desamma. Dessutom följer jag intressanta hashtaggar. Områden som jag följer är Sociala Medier, Paradigmskiftet, Sport, Åland och aktuella saker.

Jag själv twittrar om bland annat SoMe på svenska och försöker även RT:a saker som när folk söker jobb, nytt boende eller intressanta artiklar.

Om man följer mig, så följer jag tillbaka om jag tycker att det man twittrar om, är relevant för mig.

www.twitter.com/matsadamczak