Mazens Someringar (del 1)

Posted on mars 5, 2011

3


Då har jag gjort premiären på Radio Steelfm. Det var en Livesändning och jag skötte även tekniken under programmet. Jag pratar om nyttan med ”Learning by doing” på mina föreläsningar och man kan verkligen säga att det här radio projektet uppfyller alla de kriterierna.

[Vill ni lyssna på programmet, klicka här ]

Det är inte speciellt ofta jag får fjärilar i magen när jag skall uppträda, men i detta fall började det kittla i kistan två dagar före. När man har en föreläsning eller håller en lektion kan man läsa av publiken och även dra in dem i föreläsningen med kommentarer eller få frågor eller dylikt. I direktsänd radio har man ingen aning om hur reaktionerna är eller när folk börjar lyssna eller slutar. En ganska speciell känsla…

Jag hade förberett mig med ett manus med nyckelord, för att få med alltihop och med en röd tråd för lyssnaren. Jag tänkte att i början på programmet måste jag veta precis vad jag skall säga, så försvinner osäkerheten med tekniken och det ovana att sända direkt i Radio.

Hur det gick? Ja början blev inte riktigt som jag tänkte mig (hehe). Efter Jingle för programmet var slut och jag skall ut i etern. Jag sträcker mig efter iPaden där jag har mitt manus. Precis när jag skall börja prata går iPaden i låst läge… Så samtidigt jag börjar prata skall jag komma ihåg koden och slå in den, så att jag kan komma åt hjälporden. Det blev en aning stakato och osammanhängande, men då var i alla fall början gjord. Det blev bättre flyt ju längre programmet gick. Så om ni är intresserade att lyssna på det avvakta tills efter min presentation av mig själv för efter det blir  programmet blev helt Ok.

Programmet handlade om historiken till kommunikation, paradigmskiften, hur olika generationer har påverkats av sin uppväxt och vilken kommunikationsteknik som de är uppvuxna med.

Låtarna som var med i programmet var i tur och ordning.

  1. The Passanger – Iggy Pop
  2. Don´t Matter – Akon
  3. My Generation – The Who
  4. This is My Life – Kim Larsen
  5. Mother (Remix) – Era
  6. Ayo Technology – Milow
  7. Aint Talk’n bout Love – White Snake

Nu är man lite mera van med detta medium och det skall förhoppningsvis märkas i nästa program som handlar om ”vad är egentligen Sociala Medier för något”