Två år med Sociala Medier och lite mera…

Posted on mars 11, 2011

6


Nu är det nästans på dagen två år sedan jag gick in med hull och hår i Sociala mediernas komplexa värld. Det är med andra ord dags att göra en tillbakablick. Som vanligt blir jag alltid att titta längre tillbaka i tiden än jag hade planerat från början och till min stora förvåning märkte jag en röd tråd som går tillbaka till när jag var 20 år och 1984.

1984-1997

Sverige - Finland Landskamp 1990är jag var 20 år kom jag i kontakt med en ny sport som heter innebandy. Jag blev snabbt förälskad i sporten som sådan men kanske en av de mest spännande sakerna med den var att det fanns egentligen ingen färdig maktstruktur. Det var också en rebellisk känsla, eftersom de etablerade sporten som fotboll, sa att det är bara en fluga och att det var en skitsport. Ett litet paradigmskifte helt enkelt.

Det innebar att det ploppade upp många nya lag med driftiga människor, som höll i dem. Det blev en personlig resa för mig som innebar att jag var spelare och kom t.o.m. med i finska landslaget, men jag var också tränare för allt från tjej juniorer till elitsatsningen med Ålandsbanken Sport Clubs vandring till högsta serien i Finland.  Sedan hade jag även administrativa roller som föreningsledare till att starta Ålands Innebandy förbund till avsluta med att vara VM General för de första Dam världsmästerskapen i Innebandy 1997.

Ålands Banken Sport Club

Vad  har då detta med SoMe och göra ? Det är nog främst tiden som coach för Ålands Banken sport club, som lärde mig otroligt mycket!
Som coach måste man snabbt kunna ta dels snabba taktiska beslut (typ 3 sekunder), men även ha en långsiktig strategi för att vinna serien. Satsningen började efter att laget hade stigit till Division 2 och vi siktade på att stiga från Division 1 redan första året. I ett tidigt skede insåg jag att det är 5 saker som vi måste behärska:

1. Teknik

Detta var den minsta utmaning för vi hade många tekniskt skickliga spelare. Så det vara bara att komma med mera utmanande övningar.

2. Taktik

Det var relativt enkelt i division 1, eftersom tempot inte var så högt och jag älskar att lägga upp taktik. Det krävde förstås betydligt mera i Elitserien.

3. Kondition

Den skulle ha varit en tuff utmaning, men det var enkelt eftersom min gode vän Christoph Treier hade hand om den. Vi hade t.o.m mycket bättre fysvärden än många FM-liga lag i ishockey.

4. Mentalt

Samma sak här Christoph skötte mentala träningen och den var på topp. Christoph som är ursprungligen schweizare, har jobbat med bl.a  Markus Grönvall när han blev världsmästare i Rally, Steffi Graf, Bayern Munchens fotbollslag och många fler.

5. Rutin

Denna punkt är omöjlig att förbereda sig på. Enda sättet är att praktiskt spela för att få den erfarenheten. Det märktes tydligt första säsongen i högsta serien. Det var högre tempo och våra spelare gjorde många orutinerade saker, som gjorde att vi förlorade matcherna.

De här erfarenheterna från idrotten tog jag med mig i nästa skede i mitt arbetsliv som blev att jobba inom IT branchen.

1998-2009

Hur jag kom in på IT? Jag hatade dator tills 1990 för jag tyckte att de var fullständigt meningslösa tills Amigan kom och man kunde börja använda grafiska program. Jag utbildade mig till lärare i slutet på 80-talet och jobbade också ett antal år som högstadielärare.
1995 började jag använda internet. När det blev klart att Åland skulle få anordna det första världsmästerskapet för damer 1997 (hur det kom sig, är värt en blogpost i sig) så ville jag gärna att vi skulle ha en officiell webbsida för evenemanget. Vi hade en tight budget, så jag bestämde mig för att lära mig själv html-kodning. Det roliga var att det var förmodligen det andra världsmästerskapet, som fanns på webben. Åtminstone hittade jag bara Hockey-vm 1996 i Österrike som hade en officiell webbsida på den tiden.

I alla fall efter 1997 började jag fundera på om jag verkligen ville jobba som lärare. Innebandy var tyvärr inget alternativ eftersom det inte gick att livnära sig på det. Jag hade t.o.m. tackat nej till ett proffserbjudande i Schweiz, för pengarna var tyvärr inte tillräckliga för att försörja en nybliven far med familj.

IT branschen

1998 fick jag jobb som applikations specialist för en produkt som heter COGNOS med den så hämtar man information från stora databaser och presenterar dem på ett pedagogiskt sätt så att användaren kan ta kloka beslut…
IT branchen har genomgått stor förvandling under de år som jag har varit med.
1998 var det fortfarande mycket att man hade en produkt som kunden installera eller så var det gigantiska projekt för att få ett ekonomisystem i drift.
Efter IT kraschen måste IT bolagen börja ha verksamhetskonsulter. Det vill säga ha personal som förstod branscherna för att kunna vara med och hjälpa kunden med parametersättningarna. Det betydde att vi inte måste bara ha en förståelse för produkten, utan även djupa kunskaper om kundens vardag och behov.
I och med SoMe’s intåg bör vi även ha en förståelse för vad våra kunders kunder har för behov, om vi skall kunna leverera bra lösningar. Dvs gå från B2B till B2B2C.
En annan viktig sak är att ha en förståelse hur generation Y tänker och har för förväntningar av sin arbetsplats om man skall få dem till sin arbetsplats och kanske framför allt stanna kvar längre än vad de gör i dag..

Precis som inom innebandy har jag många erfarenheter från IT branschen. Jag har jobbat som programmerare, applikationsspecialist, affärsutvecklare, marknadsförare, avdelningschef, projektledare,produktansvarig, försäljningschef, partneransvarig och arrangör av mässor. Jag har jobbat mot små kunder till stora företagskoncerner som t.ex Swedish Match.

Den del som jag kanske lärde mig mest av var utvecklingen av vårt CMS system. Vi var bland de första i världen som hade en sådan och det var 1999. Vi gjorde saker som inte många före oss hade gjort som att ha telefonkatalogen tillgänglig år 2000, vi hade också 2003 en lösning som gjorde att idrottarna kunde år 2003 uppdatera sin webbsida från öspelen på Guersney med sin mobiltelefon, med SMS och MMS teknik. Även här fanns en lite paradigmskifte inblandat det var många besserwissar som sade att internet bara är en fluga.

Ålands Intranet

2002 hade vi en strategi att få med så många som möjligt från det åländska samhället på en gemensam plattform. Den gemensamma plattformen var förstås vår CMS produkt. Vi lyckade få med nästans alla idrottsklubbar och organisationer, en stor del av de 16 åländska kommunerna. Vi hade också den åländska regeringen med plus ett antal större viktiga ålänska företag som Elandelslaget, försäkringsbolaget med flera. Tanken var att ha en webbsida där man kunde få information från alla viktiga aktörer i det åländska samhället, som t.ex idrottsföreningen man är med i och/eller skolan som ens barn går i. Man skulle ha ett internt mailsystem, så att man skulle slippa Spam mailen. En viktig sak var också en gemensam kalender…
Låter det som en beskrivning av facebook eller ?

2009-…

Vad vi fick känna på inom IT branschen var att det började dyka upp open source produkter. Det är ganska svårt att konkurrera mot gratis. Till slut blev det ohållbart att utveckla ett eget CMS. Denna utmaning kommer många branscher att få uppleva. Då tänker jag på musik branschen som inte riktigt har insett att de måste ändra affärsmodell, visserligen finns Spotify, men den finns bara i 9 länder i nu. Men även inom t.ex traditionella yrken som journalister och försäljare.

SoMe

Ganska snabbt insåg jag att det här nästa stora grej som jag måste fördjupa mig i. Jag har med samma frenesi gått in i olika sociala media kanaler som jag har haft olika roller i både idrotten och mitt jobb inom IT. Jag är helt övertygad om att skall man kunna förstå helheten måste man också verkligen göra sakerna själv. Vi kan även här se besservissrar som säger att det är bara paller och strunt. Det kanske mest beklämmande är att den akademiska världen och då tänker jag på universiteten. De har tyvärr nollkoll. Den slutsatsen har jag dragit efter att läst ett antal avhandlingar och studier som har blivit godkända och de är tyvärr inte värda någonting alls. Det som är tragiskt är att dessa används som underlag för antifacebookare, som bevis att SoMe är bara paller. Tyvärr verkar det som många av lektorerna lever i en skyddad verkstad och tror att man enbart teoretiskt kan resonera sig fram till slutsatser om SoMe.

Kommer aldrig att glömma när det kom en professor som var specialist på java programmering, blev anställd hos en kund som superprogrammerare. Jag pratade med han om Cognos och där använder man ett annat programmeringsspråk, som han inte kände till.
Han hävdade ändå med bestämdhet att han kunde göra en bättre lösningen än vad jag hade som förslag, som hade 5 års praktisk erfarenhet. Och detta genom att på kvällen gå genom dels hur man programmera och hur lösningen skulle göras och presentera den följande morgon. haha!

Han kom tillbaka följande morgon en aning tilltufsad, men efter att han presenterat lösningen blev han totalt nergjord. Han trodde nämligen att som det ofta är inom skolvärden att det inte finns ologiska undantag och självklarheter som har med branschen att göra. Han blev en månad på det jobbet, sedan gick han tillbaka till den trygga miljö, där han kunde fortsätta att briljera inom en tillrättalagd verklighet.

Strategi

Som innebandy coach fanns det antal stolpar som det var viktigt att ha koll på. Det är på samma sätt för ett företag som vill ha en SoMe strategi, man måste ha koll på en del stolpar för att kunna ha en strategi och ha taktik på dem. Det som krånglar till det i dessa nya tidevarv är att även medarbetarna måste ha en förståelse för det, men från ett personligt perspektiv. Det är inte som förr att det räckte med en marknadsföringsavdelning som skötte det. I och med att flertalet anställda är på facebook, så är det oberoende om de vill det eller inte ett brand för företaget, om de har satt till att de arbetar där på den arbetsplatsen.
Det gör att skall man öka chanserna för lyckade SoMe projekt borde alla anställda ha en egen SoMe strategi, dels för sin egen skull men även för företagets del.

Så här knyts innebandyn ihop med SoMe. På samma sätt som man måste behärska teknik, taktik, kondition med mera, så finns det motsvarande inom SoMe.

  • Kommunikation (hur man har kommunicerat historiskt och i de olika generationerna)
  • Verktygen (förståelse för de olika SoMe kanalerna)
  • Individens beteende (personlig SoMe strategi)
  • Hur man marknadsfört historiskt och hur man gör nu.
  • Dessutom tillkommer praktik el. rutin

Det är här som Innebandyn och SoMe knys ihop. Det skulle som sagt var, vara svårt att vinna sina innebandy matcher, om inte spelarna förstår varken taktiken eller strategin …

Taggat: