#RTfail test

Posted on april 16, 2011

1


Ibland märker man inte att någon har RT:at ens status eller någon länk som man har satt upp. I mitt fall blev det väldigt tydligt i och med att jag började använda Crowdbooster där man kan enkelt följa med hur ens tweets skickas vidare.

I bilden till höger ser man att @jocke har dels RT min God Fredag #ffse och @MalinCrona. Det märkliga är att Malin såg att Jocke hade RT:at men jag såg inte att han hade gjort det förrän det dök upp i Crowdbooster.

Jag är lite för nyfiken av mig, så jag vill veta varför det fungerar så! I inget av fallen har Jocke redigerat texten utan bara RT:at dem utan att editera dem.

Så nu skall jag testa lite olika scenarios.
Vill ni haka på så, RT:a följande tweets utan editera!

  • Testar att skicka en tweets för att kolla #RTfail #T1
  • @emiljansson @joakimlindstrom @mKanala #RTfail #T2
  • @matsadamczak @emiljansson @joakimlindstrom @mKanala #RTfail #T3
  • Skrivit en blogpost om http://bit.ly/gZEhPl #RTfail #T4
Editera bort i er själva i tweeten och sedan RT:a
  • @emiljansson @joakimlindstrom @mKanala #RTfail #T5
Uppdatering:

Utfallet gav att RT:arna tolkas olika dels beroende från vilken klient den skickas, men också med vilken klient man tittar i.
Men först måste tilläggas att det är litet urval, men man kan tydlig se att det hänger ihop på det sättet.
Jag har gjort en tabell där man dels ser med vilken klient man har skickat, men även med vilka fyra olika klienter jag har tittat i.


Det man kan notera är att de som man skickar iväg utan att editera #T1 -> #T4 tolkas i vissa program som RT och ibland som Mentions. Det beror dock på från vilken klient.
T.ex en RT skickad från tweetdeck tolkas som RT i Tweetdeck (logiskt men jag har inte hittat var man i Tweetdeck får fram den kolumnen. Däremot om en RT skickas från antingen Yanno eller Hootsuit tolkas den som en Mention!

I twitters webbklient finns dem alla men det kan vara svårt att hitta dem, man måste gå Retweets -> Your Tweets, Retweeted och klicka i högerkanten på statusen…

Så sammanfattningsvis är det inte konstigt att det blir förvirring, eftersom det beror på vilken twitterklient man gör RT från och vilken man själv använder.

Stort tack till mKanala, joakimlindstrom , EmilJansson som ställde upp som testmedhjälpare och sedan för inputten från Infomastern (du var riktigt nära!)
, Receptomaten, mrhandley och MalinCrona.

Man kan säkert hitta tekniska förklarningar, men jag nöjer med att förstå det på denna nivå!
mKanala har hittat lite länkar som kan visa lite vad det handlar om

Länktips:
Posted in: Test, Twitter