Facebook även för dina närmaste vänner?

Posted on april 25, 2011

2


Löser facebook även behoven för dina närmaste vänner?

En intressant artikel Charlotte DaSilva – Välkomnar ett mini facebook om behovet att hitta ett nytt verktyg för att hantera sina närmaste vänner. Hennes utgångspunkt är att facebook inte gör det fullt ut och jag är benägen att hålla med henne. Däremot har jag inte kunnat sätta ord på varför. Det har och göra med att jag inte säkert vet vad det nya SoMe verktyget skulle göra som inte Facebooks nya grupper redan gör.

I alla fall kom @jocke och @deeped in i diskussionen och framhåller facebooks grupper som lösningen på problemet av olika orsaker. De argumenten är mycket starka och det stämmer till 100% vad de säger, men jag har fortfarande känslan kvar att det är något som säger mig att det finns ett bättre sätt, om det sedan är realistiskt att det kommer en sådan tjänst är en annan sak.

Här har lite av de argument de har sagt:

@Deeped

fragmentariseringen är inte av godo. Facebook Groups är bra. Allt annat innebär disruption för folk

path, instagram etc är publishing tools, inte dialogbaserade.

@jocke

stor inbyggd tröghet, värdet är vännerna. Alla lär inte vara med på en flytt.

Det är liksom inte bara att byta URL. Tror mer på FB som plattform och olika överbyggnader

Allt det här håller jag med om.

Det har varit en mycket nyttig diskussion och den har pressat mig att sätta ord på det som stör mig, när digniteter som @jocke och @deeped samstämmigt säger samma sak:)

Vad som stör mig eller vad jag saknar.

Facebook

I facebook äger de allting som jag skriver och sätter in dit, även de saker som jag sätter i grupper eller skickar i meddelanden. Det finns alltid en risk att man i misstag skriver något som är menat för en diskret grupp, kommer upp för alla och kan ställa till det både jobbmässigt eller vänmässigt.

Fördelen med facebook är förstås att de flesta av ens riktiga vänner finns där redan och det är jobbigt att bygga upp det i ytterligare ett verktyg. Det verktyget skall dessutom fylla ett behov som man redan nästans nu kan lösa i facebook.

Många har frågat mig vad är det som kommer att ersätta facebook och jag har svårt att se något som gör det, eftersom många redan finns där och det löser väldigt många problem för användarna.

  1. Recconeting people (underbart att få kontakt med allt från gamla skolkompisar till personer som man var på interrail med på 80-talet)
  2. Personlig marknadsförings kanal (varken man vill det eller inte så tittar arbetsgivarna på din facebook profil vid nyanställning. En låst sådan gör att de fundera på hur pass social man är t.ex.) Visst kan man hantera det med låsta fb grupper
  3. Geografisk hjälpcentral (säkert mera utpräglat på mindre orter med allt från bortsprugna hundar till stulna cyklar och som sagt på Åland en början till ett gemensamt intranät)

Mitt svar på vad som kommer efter facebook är ett verktyg/tjänst som tar hand om ens personliga vänner eller som jag skulle säga privata vänner. MEN det ersätter inte facebook!

Epost

Ett privat verktyg för att hålla kontakt med sina privata vänner är förstås e-post, men de håller på att tappa mark eftersom det missbrukas på så många sätt med allt från CC (carbon copy) till alla och att folk inte läser hela mailen. Det finns väldigt liten integration från mail programmen till sociala medier.  Försök finns som Xobni för Outlook och PC.

Det här visar väl också lite Googles dilemma när de försöker komma med nya SoMe verktyg och inte lyckas! En av orsakerna är att de inte är smart integrerade med de övriga Googles tjänsterna och att de utgår från sin gmail.
Facebooks  fördel i detta sammanhang är att så fort det kommer en ny socialmedia produkt kan de sätta till den i sin portallösning. Som de nu har gjort med t.ex facebook mailen och fb places.

Det här är inget problem för @jocke, @deeped eftersom de har en strategi och tänker noga igenom vad de sätter på facebook. Detta gäller även för mig. Våra gränser för vad som är personligt är nog vad många skulle säga att är privata, om man tänker på hur många som kan se det material vi sätter dit.
Så det betyder att det som är av privat natur sköter man antingen via fb grupper, fb chat, twitter DM(direkt message), vanlig mail eller Skype. Jag antar att många andra gör på samma sätt.
Ni kan höra min diskussion med @jocke på SoMeRadio om var gränsen går mellan personligt och privat.

Det tredje jag saknar är.

När man skall publicera något, så utgår jag från twitter och ibland låter jag även den infon gå till facebook och linkedIn. Det kan också vara att jag checkar in med gowalla och delar med mig till facebook, twitter och foursquare. Men ganska ofta går jag in på min facebook profil och sätter in något där som inte publiceras till twitter eller linkedIn. Och ibland blir det att man sköter mina privata via mail osv.
Flödet är således för mig professionellt -> Personligt -> Privat

Det jag saknar är således ett verktyg där man kan gå andra vägen eller har en tjänst där jag ser hela flödet och kan enkelt välja om det skall synas privat, personligt och eller professionellt. Visst finns det funktioner i t.ex i tweetdeck att välja var man vill publicera, men skanar portal känslan som finns i facebook.

Sammanfattning och min önskan av det nya verktyget.

Facebook håller på att bli plattformen som man skall vara med i. Det är ungefär som att välja att vara utanför internet år 1999.

Så egentligen vad jag är ute efter är ett verktyg som knådar ihop e-post och sociala medier i en gemensam plattform. RockMelt (Social Media webbläsare) är väl ett försök, men där saknar jag eposten. Detta är ur mitt perspektiv.

Men i mitt fall handlar det om någon som egentligen använder facebook lika mycket för professionella behov som för personliga. Samma sak tror jag gäller både för @jocke och @deeped.

Den stora frågan är dock hur gemene man tänker och det är nog det som avgör om det kommer ett ny stor tjänst som t.ex bakar ihop alla sina mail konton med facebook och vilka andra Someverktyg man kan tänkas använda.
Drivkraften hos folk är att det skall vara så enkelt som möjligt och förstås att andra skall vara där!
Det är fullt möjligt att det aldrig kommer ett sådant, men det är i alla fall det jag önskar.