Hur jag hitta originalet via twitter

Posted on maj 19, 2011

1


Jag dök på några mycket snygga affischer i går via ett länktips på facebook. Det var Crowdboosters fansida som satt ut en bild på det. Det fanns tyvärr ingen original källa, så vad jag gjorde var att bildsöka via tineye, som man kan använda för att hitta sidor där motsvarande bild finns. Jag provade inte ens google för jag visste inte vad jag skulle söka på.

Nå med hjälp av Tineye fick jag upp ett antal alternativ och den som hade den högst upplösta bilderna var Metrotidningen i Frankrike   men jag visste fortfarande inte vem som hade gjort dem från första början.

Vad göra? Jo förstås utnyttja twitter. Jag lade upp fotot på mitt flickr konto och här blev det knepigt, för enligt regelverket får man bara sätta upp foton som man har ensam rätt till eller att den som gjort bilden har en sådan licens att det är Ok att göra det. Nå det värsta som kan hända att man blir ombedd att ta bort den och det gör jag självklart. Jag kunde förstås ha satt en länk till någon av de andra sajterna som visade den, men vill testa vad som händer i praktiken, när man sätter upp en sådan bild.

Jag skrev så här på twitter ”Helt underbar Retro 50-tals annons #Skype#facebook , #twitter #Youtube http://flic.kr/p/9Jxy4z ping @bradoholic @entapir @jocke” Jag trodde att Jocke skulle ha missat denna, men självklart inte! Han är i princip omöjlig🙂
– Jag frågade om han visste ursprungskällan ?
Tog inte länge innan han svarade ” snabbgooglat från bilen  http://t.co/GGe2j26
Orsaken varför Tineye inte hittade ursprungsbilderna var att någon hade gjort ett collage av fyra unika bilder. Nåväl där hittade jag den Brasilianska reklam firman som gjort bilderna www.momapropaganda.com.br, men hittade inte något hur de ser på licenserna. Jag har skickat mail till dem och frågat om det är ok att ha bilden på mitt flickr konto.
Ganska snabbt var det några som RT t.ex robert_edlund mariaatomaca kalleponken Infomastern

Sedan tog det inte länge innan @mKanala skickat en länk till kampanjen där affischerna användes i http://www.maximidiavintageads.com där kan man ladda ner dem höpupplösta och printa ut dem.

Kanske inte världens viktigaste sak att få reda på originalet, eftersom jag bra hade kunnat länkat till bilden och sluppit bekymret med licensrättigheterna, men det kan kanske vara intressant att se hur processen kan se ut när man skall få fram information med hjälp av Google, twitter och sitt nätverk. Tack alla som var med och hjälpte mig. Det vore även roligt att få kontakt med brasilianska reklambyrån.