Nu vet jag även hur mina twänner luktar

Posted on augusti 15, 2011

8


foto av Johan LangeJag har haft ett twitter konto sedan mars 2009, men det var först i slutet på 2010 som jag på allvar började sätt in mig i twitters underbara, men engagemangs krävande värld.  I och med att jag bor på en ö och inte kan eller vill vara så mycket på resor just nu i mitt liv ( Jag har 2-åriga tvillingar), så har jag träffat ett mycket litet antal personer analogt av dem jag har lärt känna på twitter.
Jag har med viss avund sett när man har träffats på Tweetups(sammankomst där twittrare träffas) och konferenser runtomkring i Sverige.

Förra året var det första gången jag såg att det fanns något som hette SSWC, jag var sugen på att fara dit, men av olika orsaker blev inte resan av.
Den stora skillnaden mot i fjol är att jag nu följer ca 600 svenskar och haft diskussion med många av dem på twitter och lärt känna dem.

Med Twitter lär man känna en människa 140 tecken i taget, en sorts motsvarighet till matens Slow food koncept.

Man har egentligen inte mycket att gå på när man börjar kommunicera med en annan twittrare, deras avatar och profiltexten som berättar kortfattad om vem personen är, sedan kan man titta lite på vad person har twittrat om, men det viktigaste är hur personen twittrar med dig. Helt enkelt kontexten i samtalet. Förvånande ofta lär man sig snabbt hur en person är. Under det här året har jag hunnit bli bekant med många nya intressanta och trevliga människor.
Man skapar sig omedvetet en bild hur personen ser ut och hur rösten skall låta.

Då drar man iväg till Tjärö och har bara träffat en handfull av dem tidigare (som Anne-Lie Lokko, Johan Lange, Anna-Carin Carnebro och Pontus Löf).

Anne-Lie Lokko

Men resterande 100-talet twittrare  som man nu skall få träffa för första gången och med alla sinnen påkopplade…. Det var en mycket märklig upplevelse om en trevlig sådan. De som man trodde var långa var korta och vice verca. När man sedan skall försöka omvandla folks profilbilder med deras namn och twitternamn som kan vara något helt annat, blir det nästan overload i hjärnan. Dessutom fått träffa många nya människor, så har det varit omvälvande.

http://www.twitter.com/agaton @agaton

Mina sessioner

Vad gör man mera än att nätverka, jo man går på olika intressanta sessioner och kanske till och med håller egna.
Jag håll två stycken, en på fredagen där jag först berättade om Digitalkompetens eller din personliga sociala media strategi i facebook, twitter, LinkedIn och berörde även lite Google plus. Jag började med att berätta om hur facebook används på Åland. Där vår regering sitter och facebook snackar med sina väljare och antagonister. Att vi använder det för att hjälpa varandra med allt från att att hitta stulna cyklar till att någon köper saker åt dig när de är i Sverige. Sedan gick jag igenom de övriga verktygen och hur jag ser på dem.

Jag har skrivit två blogg poster om det, som gästbloggare hos Social Business Del 1 och Del 2. Här hittar man min egen personliga strategi  (där hittar ni hur jag tänker om facebook, om jag accepterar en som vän eller inte) sedan har jag skrivit två artiklar om Google plus. Är en Google plus en Microsoft killer?  och Är Google plus en killer?

Den andra session som jag höll handlade om en lansering av ett Social Media Combat, som kommer att utspela sig i slutet av september i cyberspace och fysiskt på Åland den 1 Oktober. Där kommer fem lag tävla mot varandra med hjälp av foursquare, twitter, gowalla, facebook, bambuser, bloggar med mera. Släppte även adressen till www.okampen.com . Jag kommera att återkomma med mera information om Ökampen. Man kan även följa Ökampen på twitter www.twitter.com/okampen .

Sessioner jag gick på.

På fredagen var jag bland annat på @jocke;s ”Listor och ranking i sociala medier”  Jocke började med en inleding om Speakers Corner och gick sedan igenom de viktigaste ranking systemen; www.klout.com och www.peerindex.net. Det blev också en bra diskussion om manipulering av dem och farorna med det.
Dessutom vad händer om man blir nollad i Klout eller för den delen även på Google eller någon annan tjänst…
Joakim Jardenberg

Sedan var det dags för en ny bekantskap för mig @claes (Claes Magnusson) som pratade om ”Se upp för onda pengar…” . Den handlade om entrepenörskap och hur startpengar kan förstöra mera än hjälpa i ett nybildat bolag. Han berättade mustigt och intressant om sina tankar och det låg mycket i det han sade på sin session, man blev helt klart nyfiken på hans skolverksamhet.

@claes

Jag var på en session som hel klart tangerade min session om Digital kompetens. @Riddarstolpe höll ”Medveten Närvaro & Sociala Medier” som var en diskussionen om man är oartig eller inte, när någon i ett samtal eller i ett möte tar fram mobilen och svarar på ett SMS eller ett tweet eller helt enkelt en diskussion om närvaro i det analoga samtalet.

Efter den var jag på ”Bäst före datum för Sociala Media Experter! …Dags att logga ut?” med @britstakston och @kazarnowicz.  Den handlade om det är dags för SoMe experterna att stiga åt sidan för att lämna plats för andra mera verksamhets nära sociala media användare. @RonnieRitter modererade och gjorde även ett radioprogram samtidigt.

Brit Stakston
Få anade att @morpac senare på kvällen skulle ”Logga ur” dvs avsluta både sitt twitterkonto och facebook konto… Här finns en 30 minuter lång film där han berättar om varför. @emanuelkarsten spelade in när @morpac berättade det.

Jag var på flera underbara sessioner som den med Super kocken @rikard_nilsson och hans mycket intressanta foodsession. Visade sig att vi hade en gemensam bekant i vår åländska mästerkock Micke Björklund,inte helt överraskande🙂

Slutord

Det går egentligen inte att sammanfatta i text allt man har upplevt under dessa fyra dagar med alla på Tjärö. Nu har man haft alla sinnen på kopplade när man lärt känna alla människor. Så nu vet jag hur det ser ut och till och med vad de luktar. I och för sig lukta alla samma sak friluftsliv och lägerelds rök🙂

Bara sådan sak att ingen ser det som konstigt att man twittrar under föreläsningarna, man blir snarare ledsen om ingen gör det🙂

Så stort tack Tomas Wennström och Kristin Heinonen för en omvälvande och inspirerande upplevelse i världsklass❤

Tomas Wennström och Kristin heinonenlänkar:

Taggat: