#unfollowgate på twitter

Posted on augusti 15, 2011

3


I våras började jag att undersöka varför mention och inte vissa RT syntes (beskriven här). Nu är det dags igen att sätta på sig detektiv byxorna.Ofelia funderar

Det var i somras som jag noterade att jag och en vän inte följde varandra mera på twitter, vi blev lika förvånade båda två. Jag har diskuterat det med olika personer och flera säger samma sak. Till och med att folk har blockat någon utan att de har vetat om det.

Det finns väl ett antal olika tänkbara scenarios.

1) Att det är en bugg i twitter som ställer till det. Det är väl kanske det troligaste scenariot.
En storyfy unfollow-bug  och live search på twitter  #unfollowbug

2) Att folk säger så, för att det är för pinsamt att säga sanningen🙂 Det är väl fullt tänkbart i vissa fall, men att fenomenet existerar är jag helt på det klara med eftersom jag har råkat ut för det ett par gånger själv.

3) Att det är någon app som har kopplat till sitt twitter api och då känns väl de tjänster som man kan kolla vilka som har avföljt en ganska troliga som misstänkta.

4) Att twitter gör det med vett och vilja. Åtminstone tror denna mannen att så är fallet. why-does-twitter-unfollow-people

Att undersöka en bugg är mycket knepigt, men skulle vara intressant att testa om man hittar någon gemensam nämnare på de appar som är kopplade till twitter ,för de som har råkat avfölja någon.

Så jag skulle uppskatta enormt mycket, om de som har råkat ut för detta kunde skicka en lista på vilka appar de har kopplat till twitter. Enklast hittar ni det genom att klocka på denna länk http://twitter.com/settings/applications kopierar allt i ett dokument och mailar det till mats.adamczak(at)gmail.com

Länktipsen fick jag av @deeped tackar:)

Vill ni sedan följa utvecklingen så kommer jag att använda #unfollowgate och jag kommer att uppdatera denna post med de resultat som dyker upp.

Uppdatering 1:

Jag har fått in 4 listor hittills skulle behöva få några till.

Om ni vet ungefär när ni har unfollowed någon, så sätt gärna det med.

Posted in: #mintwitter, Test, Twitter