#unfollowgate twitter del 2

Posted on augusti 20, 2011

0


Jag har fått in 10 listor från hjälpsamma tweeps. Jag har säkert diskuterat med ett 10-tal till på twitter. Det är ingen större mängd, men det har i alla fall resulterat i några slutsatser.

1) Twitters webbklient

Den kanske största boven och vad som händer vanligast är att i twitters webbklient, när man kollar på vilka som följer en, så märker man till sin förskräckelse att en person som man följer tillbaka, att man inte följer den mera :O

Det man då gör, är att man förstås klickar på ”follow” och tror att allt är frid och fröjd, men det som egentligen har hänt är att man klickat på ”unfollow” fast det står tvärsom.

Det som händer är att det inte visas korrekt status på sidan:( Varför den gör så vet jag inte, kan vara en bugg eller att den inte får all information.

Lösning:

Innan man klickar i follow, ladda om sidan och då dyker den korrekta informationen upp!
Detta fenomen har jag lyckas återskapa på mitt konto. Dessutom hade en som upplevde detta varje dag testat att ladda om twitter sidan i morse  och så här skrev hon

God morgon! Det funkade.🙂 Men tänk så knasigt, då har jag ju tagit bort och lagt till. Hela tiden…:-/ tjosanhoppsan

2) Tweetdeck

Jag diskuterade detta med @darksidedesign och han hade noterat samma fenomen på tweetdeck klient. Det har jag inte lyckats återskapa, så där vet jag inte hur man gör, men ett sätt kan vara att gå till twitters webbklient och kolla där.

3) Apparna

Jag har jämfört vilka appar 10 personer använder inklusive mig själv. Nio av Tio använder eller har använt tweetdeck. Det är i och för sig inte konstigt att många har just den. Här en lista över andra klienter.

Det som jag också var intresserad av var olika unfollow appar. Så där fanns det inget tydligt samband.

Det mest intressanta var att i en person applista fanns det bara EN app godkänd och det var Tweetdeck. Och en annan som berättade att efter att man tagit bort Tweetdeck kopplingen, slutade fenomenet att uppträda. Det är ju inga bevis på något sätt, men onekligen instressant…

Tackar:

Jag fick bidrag från ett antal twittrare, STORT TACK @MaryXJ@PernillaFyhr@roleze@EvasSvammel@tilda_a@JennyEatWorld_, @haah68 , @annaskycova@Jockeohlin

Jag har även haft diskussioner med Kallvinkelbeta75darksidedesignzoros1976aterkopplafranticbettypaulronge@carinakit, @infomastern@juditburda@deeped@paulronge och @franticbetty

Och dessutom flera som hjälpt mig genom att @JennyEatWorld_ @beata_ @haah68 @MabandeOpenBeta @pellmin @annaskycova @LillemorSR @gustavgatu @maritune

Till sist tittar jag på ett sätt att kunna hålla koll på detta tillsammans med @matslundberg , återkommer om det nästa vecka.

Posted in: Uncategorized