En nykläckt politikers dagbok (del II)

Posted on september 3, 2011

2


Ok nu hade jag alltså bestämt mig för att ställa upp. Hur skulle jag då lanserade det? traditionellt i prasselpressen eller i Sociala Medier, efter typ 20 sekunders betänketid fick det bli twitter.
Jag skickade mitt tweet den 27 augusti och 7 sekunder senare kom frågan för vilket parti. Det går undan på twitter!!!

Jag har aldrig yppat för vem jag har röstat på tidigare förutom för min fru. Jag har ansett det som väldigt privat. Nå det blir ju en aning knepigt att ställa upp

i ett val utan att avslöja vilket parti man representerar. Jag kunde dock inte låta bli att kolla på facebook vilket parti folk trodde jag hörde till, så ja lade upp en fråga där de åländska partierna var representerade och mina vänner och bekanta fick klicka i ett alternativen.

Det var ganska bra spridningen på vad de klickade i för partier. De flesta klickade dock i Liberalerna, som också var rätt alternativ.
Jag släppte senare på kvällen vilket parti det var och reaktionerna har varit blandade allt från käcka peppningar till smärre idiot förklaringar. Nå det är väl kanske en politikers vardag åtminstone fram till valdagen. Om jag inte kommer in, så hoppas jag att jag kan lyfta IT frågan och att jag har lärt mig något nytt.

På måndagen blev det första mötet med mina partikamrater och jag hamnade i en arbetsgrupp som tittar på valstrategin för ”Kommunikation och ny teknik”.

Den känns ju klockren, men kommunikation betyder ju inte enbart IT-relaterat utan även fysisks transport. Det blev en hel del nya begrepp och termer att sätta sig in i. Tisdag – fredag har jag grubblat på den digitala agendan. Jag kommer att återkomma till den.

I morgon blir det debatt debut på torget i blixtdueller. Jag kommer att bambusra därifrån på min kanal om man vill följa med, max en 5 minuters duell kl.11:30.

Posted in: Politik