En Politikers dagbok (del III)

Posted on september 4, 2011

9


…eller min första politiska duell!

LiberalernaJag skulle göra min politiska debatt debut på ”Palaver på Torget” ett försök att lätta upp stämningen och få en valstart för det åländska valet som är den 16:e oktober. Det är allt från musik och en åländsk variant av Parlamentet. Sedan är det också ett antal Blixtdueller med olika huvudrubriker, här är tanken att inga etablerade politiker skulle ställa upp för lagen. Man kan väl påstå att jag kan räknas dit (inne på min 8:e dag som politiker).

Jag fick äran att vara med i den första av dem alla om samhällsekonomi. Jag visste bara att det skulle vara någon från Obunden Samling. För er som inte känner till åländsk politik, så är de precis som de låter obundna, så man har ingen aning vad just den man pratar med står i en specifik fråga…
Det gör det lite knepigt att förbereda debatten🙂

Så för att kunna förbereda mig så kollade jag deras kandidater och min gissning var att det skulle vara Ove Andersson. Han är väl ingen van politiker, men har stor vana från att uppträda allt från radiopratare, musiker, journalist och ofta festernas mittpunkt. Han är dessutom snabb i käften och har humor.
Hmm ingen mjukstart om det blir han, men alla utan han vore bonus.

Frågeställningen för vår 5 minuters blixtduell var följande.

Offentlig sektor är stor och dyr. Är den egentligen bara till besvär, och går det alls att spara. Hittills har det inte gått så bra.
Liberalerna- Obunden samling

Jag fick börja och började med att berätta om min stora oro för den åländska IT hälsan. Jag han inte långt innan jag blev avbruten av debatt ledaren Nina Fellman som sade att IT inte har med samhällsekonomi att göra. Just den kommentaren visar väl hur illa ställt det är!

Jag filmade hela debatten, så vill ni höra och se den… Min debatt debut ca 7 minuter lång.

Reflektioner

Jag svarade inte med de klassiska politiska korrekta svaren som min ”motståndare” gjorde. ”vi skall satsa på kärnverksamheterna och skala bort onödig administration” osv egentligen vad alla tycker och säger. Jag försökte istället berätta hur vi skall göra det.

Lite mera kött på benen till mina korta inlägg.

Varför jag är mycket orolig för den åländska IT hälsan. Vi var i framkant fram till 2001, vi var testområde för Eriksson och tack vare det, det första området i världen som hade GPRS. Vi hade WheelIT projektet, men sedan det har det i princip inte hänt något i de samhälliga instanserna.
Däremot har IT branschen på Åland vuxit trots det, främst då Crosskey, PAF och Carus PBS.

IT strategin är från maj 2002 och Landskapets webbsida är en informations konteiner (stort sett omöjlig att hitta information i för en normal människa)

Kommunerna

Det pågår en diskussion om det skall vara en eller flera kommuner på Åland. I dagsläget har vi 16 stycken. Snart har vi inget val utan måste gå ner till en enda kommun. Det är i mångt och mycket i kommunernas egna händer om de vill fortsätta som egna kommuner, men då måste de kasta allt revir pinkande och börja samarbeta på allvar. Det enklaste och som borde vara relativt enkelt att genomföra är att ha gemensamma IT system på alla ställen det går. Det skulle pressa licenskostnaderna, alla behöver inte uppfinna hjulet på egen hand och då skulle vi kunna höja service nivåerna till ett modernt gränssnitt för lokalinnevånarna, eventuella inflyttande och turisterna.
Varför det blir så här inom offentlig sektor skall jag återkomma till.

Liten fotnot. Färöarna har 48 000 innevånare 2 personer sköter löneutbetalningar till alla inom offentliga sektorn… På Åland

Vi har trots allt en gyllene chans att göra något nu eftersom enligt Ålands Näringsliv kommer 2 000 anställda in offentlig sektor gå i pension inom 3 år!
Nu kan vi alltså optimera IT systemen!

Posted in: Politik