En nykläckt Politikers dagbok (del 4)

Posted on september 6, 2011

0


Jag har nog redan börjat tänka lite annorlunda…

  • I och med att man behöver ha folk att rösta på sig, så tror säkert många att varje sak man nu gör är ett försök att smila in sig och få röster.
  • Det har resulterat i att mitt radioprogram på Steelfm blir först efter valet, eftersom folk antagligen skulle tro att jag försökte få in politiska propaganda där.
  •  Det var ett ganska enkelt val, värre blir det när man går på stan och man träffar någon på gatan som man knappt känner, skall man då hälsa eller inte. Jag hälsar som jag alltid har gjort och du får rösta på vem som helst ändå. Det är dock bra om du röster på någon!
  • Jag fick ett tips av en annan nybackad politiker(annat parti) att jag borde hålla mig till ämnet i fortsättningen i mina debatter. Jag tycker att användning av IT system i allra högsta grad har med optimering av samhällsekonomi att göra. Jag har mer eller mindre jobbat med IT lösningar av olika slag med kommuner, kommunförbund, Landskapsregeringen, ideella föreningar och privata sektorn sedan 1997.

Några av de insikter jag haft under den resan är.

  • I ett fall där det var inblandat aktörer från en ideell förening en byrå på Landskapsregeringen och två privata aktörer så gjorde jag en förstudie hur man skulle kunna förbättra och säkerställa kommunikationen. Jag kontrollerade hur många gånger samma information sattes in manuellt i system eller i worddokument, papperslappar med mera. Det var 17 gånger!
    Då kanske ni inser att risken för felaktigheter är mycket stora och det som borde vara att man sätter in informationen en gång och sedan bearbetar den istället. Då finns det en del optimerings möjligheter…
  • Ett annat problem är att inom offentlig sektor så är budget siffrorna heliga vid upphandlingar. Bra på ett sätt men väldigt begränsande när man inte kan gå över budget beloppet för att sedan få en betydligt bättre lösning som man tjänar in snabbt.
    Ett exempel en kommun hade 5 000 € budgeterat för en lösning som skulle underlätta elavläsningar eller något liknande. De fick två offerter.
    a) en som höll sig under 5 000 € och förbättrade vissa moment, men man satt fortfarande fast med pappers utskick till medborgarna. Det gjorde att man egentligen inte gjorde några stora inbesparingar.
    b) den andra var på 6 500 € och skulle ha ersatt till stora delar hela pappershanteringen. Man kunde enkelt visa att bara med papper, porto och hanteringen av dem uppgick kostnaden ungefär till 6 000€ på ett år. Det vill säga man skulle tjäna hela investeringen på mycket kort tid.
    Tyvärr kunde de inte gå över budgettaket, så det blev alternativ a)
  • Historiskt sätt när man har haft ett administrativt problem i en organisation och frågat offert på en IT lösning, så kanske den hamnar på säg 30 000€ med IT-arbete. Speciellt i mindre kommuner så är detta stora pengar, så man väljer att anställa en person till istället eller så blir de stackrarna överbelamrade med pappersarbete i stället.
    Det är ju lite lustigt att man tycker att det ena är dyrt, men om man räknar lite plus och minus så ser man att det är billigare och oftast höjer det servicenivån till medborgarna.

Man kan sammanfatta problemet med att det finns nog digitala lösningar, men vi använder ett analogt tankesätt. Därför kommer vi inte ur pappers samhället.

Posted in: Politik