Den Digitala Agendan (del 6) – Strategiarbeten

Posted on september 18, 2011

1


Lite noteringar angående strategiarbeten och tankesmedjor.

Vi har vår IT strategi från maj 2002. (IT strategin ) Jag har nämnt den några gånger, så här är länken.

Under senare tid runt, 2007-2008 gjorde man en tankesmedja som skulle titta in i framtiden till 2017. Det fanns representanter från näringslivet och offentliga sektorn. De hade olika områden som de tittade närmare på. Jag fick komma till den helgen som handlade om IT. Det var jag från PBS och Stefan Rumander (PAF) och Carita Weiss från Crosskey, vårt uppdrag var att berätta om hur framtiden ser ut 2017 på 20 minuter från ett åländskt och internationellt perspektiv.

Min presentation såg ut så här. Vid den tidpunkten var det ungefär 100 miljoner facebook användare i världen. Då fanns inte begreppet sociala medier utan man kallade det för web 2.0. Idag har vi närmare 800 miljoner användare 3 år senare på facebook. De andra pratade mera om behovet att få hit kompetent arbetskraft inom IT sektorn, för att kunna fortsätta utveckla vår bransch, där har det väl inte hänt så mycket heller.

Tankesmedjan

View more presentations from Mats Adamczak
Det var med spänning jag såg fram mot slut dokumentet…
Tyvärr finns inte IT branschen nämnd överhuvudtaget…
Någonstans har vi ett problem, när något som påverkar indirekt eller direkt vår vardag och vi inte skall ha en strategi för det!
För har vi inte en strategi för något så väsentlig, är chansen att vi gör det rätt taktiskt och operativt minimalt.
Nästa gång tar jag upp det åländska näringslivet.
Posted in: Politik