Den Digitala Agendan – (del 7 ) Näringslivet

Posted on september 20, 2011

3


På Åland har vi över 2 400 företag på 28 000 människor. Vi är med i EU och ändå inte. Till stor del för taxfreens överlevnad. Det är på gott och ont. Det ställer till en hel del med handeln för våra företagare. Vi konsumenter kan inte i många fall köpa saker via internet från utlandet.

Våra starka sidor är förutom redarbranschen & Turism, Bank & Försäkring och IT sektorn.

Den nya Ekonomin

I och med sociala mediernas intåg har vi fått ett nytt ekonomiskt tänk. Man skall sälja i andra hand. Dvs man skall inte använda dessa kanaler för att sälja, utan skapa ett intresse och förtroende hos potentiella kunder. Longtail principen av Chris Anderson är bra att känna till.
Vi i IT branschen fick känna av det redan för 5 år sedan när gratis programmen kom på marknaden. Hur konkurrerar man mot gratis och en bättre produkt? Då måste man ändra affärsmodel om man skall överleva!

Intressant affärsmodell…

Filmbranschen stämmer fildelarna. Det som är intressant i sammanhanget är att undersökningar visar att de som laddar ner mest filmer olagligt är samma personer som går mest på Bio!
Så de stämmer alltså deras bästa kundgrupp… Dessutom skuldsätter vi en hel generation.

Åland

I början av 2000-talet fick ålandsbanken mängder av utmärkelser för att de var en mycket nymodig och modern IT-bank. Det stämmer också och orsaken till det var att de relativt snabbt kunde omsätta kundernas behov av 24/7 tjänster i deras webbsida. De senaste åren har det inte kommit så mycket utmärkelser…

Man måste vara där kunderna är, i dagsläget har de visserligen en facebook sida, men inte en statusuppdatering är gjord…

De enda som har kommit igång av de större åländska arbetsgivarna är Viking Line Sverige och Eckerö Linjen inom privata sektorn.
Sedan förstås även Paf som är en offentlig/privat aktör med sin clubbsida.

Bra jobbat!

Här kan man läsa intressant artikel om hur de nya företagen ser ut eller Why software is eating the World