Det åländska valsystemet och min kampanj hittills

Posted on oktober 9, 2011

0


Lite bakgrund

Senaste tiden har jag inte varit så aktiv i den åländska valet. Jag har försökt visat med handling hur man kan göra saker konkret med istället. Då syftar jag på Ökampen.

Jag har en del svenskar som följer min valkampanj via min blogg, twitter och facebook. Det är därför jag försöker beskriva lite förhållanden på Åland samtidigt så att de skall få en förståelse hur det fungerar här på vår lilla ö.

De åländska valsystemet

Jag var för några veckor sedan till Sverige och hade lunch med en svensk och han frågade mig nyfiket om valet på Åland. Vi pratade en bra stund och så frågade han mig vilka chanser jag tror att jag har att komma in i lagtinget och jag svarade att jag har absolut ingen aning!?
– Då frågade han mig hur många platser mitt parti brukar få och vilken plats jag har på partilistan.
Jag förklarade då att det existerar inget sådant på Åland, utan det är verkligen ett personval.  Han tittade på mig och sade…
– Varför sitter du här och är inte ute och kampanjar ?

Jag blev och fundera över vårt valsystem som vi har på Åland. Är det verkligen det smartaste systemet för det åländska samhället?

Förutsättningarna är följande, att de som jobbar inom den offentliga verksamheten får vara tjänstledig från sin ordinarie tjänst under 4 år utan att bli av med sitt arbete. En privatanställd kan max få vara tjänstledig i ett år.

Då kan man misstänka att det är betydligt lättare för en offentligt anställd att tänka sig att ställa upp i valet. Så jag kontrollerade vilka som sitter i det nuvarande lagtinget och vilken sektor de kommer ifrån.

I dagsläget har vi långt över 50% som kommer från offentliga sektorn. Vi har ett antal företagare, politiker broilers, 4 jordbrukare men egentligen ingen representant från privata tjänstemanna sektorn överhuvudtaget!

Att vara tjänsteman på Ålands landskapsstyrelse och t.ex på Crosskey är liknande uppgifter, men enorm skillnad i trygghet. Som privattjänsteman har man en uppsägningstid på mellan 1 månad och 6 månader(om man jobbat väldigt länge på samma ställe). Som offentligt anställd har man i praktiken ett jobb tills man pensionerar sig.

Så om lagtinget skall representera ålands befolkningen, så är förutsättningarna inte för det inte de bästa!

Det är ganska stor gambling som de privatanställda utsätter sig för när de ställer upp i valet. När dessutom lönen är lägre för att vara med i lagtinget än att jobba i privata sektorn, minskar ivern ytterligare.

Är det ett problem att vi inte har representanter från privata tjänstemanna sektorn i lagtinget då?
Jag tror att det skulle vara bra att ha representanter tjänstemannasidan från PAF, Crosskey, Ömsen, Alandiabolagen med flera.

Som det är upplagt nu, gynnar det egen företagare och de som jobbar inom offentliga sektorn. Vi får inte heller någon ideologisk debatt utan det blir frågor som snuddar på ”Messa Åland” nivå. Bort med TV avgiften och liknande. I och för sig intressanta frågeställningar, men har absolut ingenting med hur vi skall få ordning på vårt samhälle och tackla de utmaningar vi har inför framtiden.

Valet 2011.

En av orsakerna att jag ställde upp, var att se om man kunde komma in enbart med hjälp av olika digitala kanaler. Därför har jag inte annonserat i tidningarna, klistrat upp bilen, skickat ut broscher till hushållen eller framför allt satt ut plakat på vägarna. Däremot har jag satt några av mina blogginlägg in i tidningarna som insändare. Nu gör jag det inte mera. Är fundersam om någon orkar läsa dem mera…

Jag har satt upp en facebook sida där jag samlar mina politiska inlägg. Jag har 37 stycken som gillar den. Det är lite speciellt med att ha en fan sida på facebook. Jag kan inte påstå att det känns speciellt bekvämt med att ha en sådan. Om man tittar på mina politiska konkurrenter så är det flera av dem som har 100 eller flera fans. Det som är det intressanta är att de flesta har brutit mot facebooks regler, för de har använt tävlingar ( Utlottning av priser om man gillar deras sida) för att få sina fans. Allt från iPodar till biobiljetter.

Mitt budskap har varit hittills förutom min serie av Digitala Agendan poster.

Mitt valmanifest.

Val2011

View more documents from Mats Adamczak

Min Digitala Agenda – Presentation

Min TV reklam

Min lilla film trailer