2012 blir ett intressant år

Posted on december 2, 2011

16


Jag tänker berätta en liten historia och som alla bra historier finns det både glädje och sorg, tuffa tider och när livet är en räkmacka, men framför allt finns det en början och ett slut.

Min historia börjar den 1 juni 1998 när jag kom till PBS direkt från mitt lärarjobb i KHS. Min första dator var en bärbar Compaq. Ivrigt försöker jag använda den första dagen och det var inga större problem tills jag skulle stänga av den. För det var stört omöjligt att göra det!

Då tänker jag för mig själv hmmm nu skall jag jobba som datakonsult och har problem med lite grundfunktioner som att få på och av datorn….

Jag var inte speciellt kaxig när jag frågade Tommy Grönlund, en av de större ägarna i PBS, hur man skulle göra. Han skrattade till och sade att min föregångare älskade att pilla på inställningarna, så det vara bara installera om datorn för att få den att fungera…

Jag har fått vara med i oändligt många intressanta projekt, några av de sakerna har varit att vi  t.o.m. var bland de första i världen med en telefonkatalog på nätet på www.farleden.com 1999, vår egen utvecklade Composer var bland de första CMS systemen som fanns att tillgå.
Infrastruktur lösningen för Åland 2001 med en låst portal för företag, föreningar, kommuner och offentliga sektorn, med en gemensam kalender och internt mailsystem. Vi fick med nästans alla kommuner, idrottsföreningar och även officiella myndigheter med, men den lösningen finns idag och kallas för facebook😉

När jag började var jag nummer 15 av de anställda på PBS och som mest var vi en bit över 100 personer innan IT kraschen drabbade oss 2001. Det har funnits både roliga och lyckade projekt, men även mindre lyckade sådana.

Det allra viktigaste har varit alla underbara jobbarkompisar som man har svettas med i allt från utmanande projekt med galen tidspress, till underbara tillställningar som att spela fotboll med ögonbindel. Den kanske viktigaste stunden har varit den gemensamma kaffepausen och där har både kloka, men även helt galna idéer kläckts.

Nåväl precis som för 13,5 halvt år sedan när jag sadlade om från mitt yrke som lärare till min hobby IT. Nu gör jag om den resan igen och tänker satsa på min ”hobby” som är sociala medier. På onsdag nästa vecka blir det officiellt vad jag kommer att göra.

Stort tack till alla mina arbetskollegor och även alla kunder som jag har träffat under årens lopp.