Hur jag lärde känna grundaren till Empire Avenue – Mr Dups

Posted on december 8, 2011

0


Empire Avenue

Det är ett online spel som blandar aktie och ekonomi tänk, kanske inget direkt revolutionerande kan tyckas. Det speciella är dock att man investerar i människor eller egentligen vilken aktivitet de har på sociala medier och hur mycket respons man har på dem.

Bakgrund

Grundaren heter Duleepa Wijayawardhana och bor i Kanada. Han kallas för Dups och finns förstås på en mängd olika SoMe kanaler som t.ex twitter @dups Det var nog någon gång i våras som jag stötte på EA första gången. Det var early adoptern Anders Sporring som var den första som jag såg att började använda det i Sverige. Självklart måste man dit och testa vad det var för någonting. Det var väl ganska få svenskar där tills Joakim Jardenberg bloggade om det.  Ganska snabbt kom ett antal av svenska Early adopters dit. Nu kanske det finns ett hundratal.

Alla ens twitter och facebook vänner så kan man köpa aktier i även de som inte är med i själva spelet. Det har även jag gjort så jag passade på och fynda bland mina finländska vänner.
Några veckor senare träffar jag Kaj Arnö och vi håller på att prata, när det plötsligt slår mig att han inte hade aktiverat sig på EA trots att jag hade investerat i honom, så jag frågade varför han inte hade börjat. Då tittar Kaj på mig och frågar – Menar du Dups projekt?
Jo svarar jag och funderar vad han menar med att blanda in grundaren i diskussionen. Nå det visade sig att Dups är en före detta arbetskollega till Kaj på MySQL. Världen är liten🙂

Så numera är jag facebook vän med Dups🙂

Spelet då?

Gillar man aktiehandel så är det klockrent. Det finns dock en riktigt bra poäng i det och det är förutom att man får nya bekanta i hela världen och det är att man får en fingervisning och statistik på hur aktiv man är på sina olika kanaler. Jag har själv inte satsat speciellt mycket tid i det , men den senaste veckan har det hänt något för plötsligt har många människor börjat att investera i mig. Då är det intressant att försöka lura ut vilka som är mekanismerna bakom det. Det visade sig att det var en av de stora EA spelarna som har en facebook grupp med 1300 investerare där man tipsar om vem man skall investera i. När de börjar så sätter bollen igång på allvar. Det finns även grupper på EA som hjälper varandra med att höja Klout poängen.

I bilden till höger så ser man vilka tjänster som jag har kopplat till mitt EA konto och vilken aktivitet jag har haft där under senaste veckan.

Enligt EA så har jag klart mest aktivitet på facebook och twitter och det stämmer nog bra överens med verkligheten.

Gå gärna in till empire avenue och testa lite och självklart pass på och köpa lite aktier i Mazen🙂