Vem är egentligen din facebook vän?

Posted on december 9, 2011

0


Hur man definierar vem som är en facebook vän är nog väldigt individuellt. Det kan vara mycket nyttigt att fundera ut en strategi hur man vill hantera det. Man får nog också vara beredd på att man kommer att ändra det under resans gång. Då kan det vara smart att inte skriva elaka saker om personer eller för den delen om företag heller. Vem vet, man kan bli facebook vän med den personen i framtiden eller till och med vilja börja jobba på det företaget. Allt man skriver skall man tänka på att kan hittas efteråt.

Det finns hela spektrat av hur man tänker gällande facebook vänner, en del anser att det är samma sak som de riktigt närmaste vännerna, en del har precis med vem som helst. . Det finns ju också en stor del som inte alls har några facebook vänner. Det finns inget som är rätt eller fel. Det beror vad du vill använda facebook till.

FacebookProfiler

Hur man definierar sin närvaro

Jag hade i går en bra diskussion med en som inte vill vara på facebook aktivt, eftersom han värnar om privatlivet högt. Jag har all respekt för det.
Skillnaden på han och mig digitalt sett är att han har två lägen för sin närvaro på webben, Professionellt och Privat.

Jag däremot har tre lägen, Professionellt- Personligt-Privat.  Då skall man tolka privat som att varken han eller jag sätter ut privata saker på sociala medier.
Professionellt är vi båda med i LinkedIn.
Jag sätter däremot personliga saker på facebook och andra sociala medier, men aldrig något som jag anser privat!
Personligt är ganska knepigt att definiera generellt sett, eftersom vad som är personligt för mig kan vara privat för någon annan.

Min definition av en facebook vän

I mitt fall så anser jag att det är en verklig person som jag på något sätt har varit i kontakt med antingen i nutid eller historiskt. Kontakten kan ha varit att man har träffats personligen eller haft mera dialog utbyte via mail eller något annat digitalt medium. Orsaken till varför jag tänker så är dels att jag vill ha ett stort nätverk som jag kan nyttja om jag har något problem som behöver lösas. Oftast har problemet en geografisk koppling.
Det som också blir bara viktigare och viktigare är att facebook även kan vara en marknadsföringsplats för dig personligen. Här listas t.ex fem stycken tips att tänka på. Redan nu titta ganska många företag på din facebook sida i rekryteringsprocessen. Stockholm handelskammaren gjorde en undersökning i våras på 1 000 företag i Stockholms området och 1/3 del av dem gör det redan.

 Kjell5000

Just nu går ett helt underbart program med Kjell Eriksson, #Kjell5000 där han skall träffa alla sina 5 000 facebook vänner på en månad.
I program tre, träffar han en präst som är med på facebook men vet  inte riktigt hur han skall hantera vän förfrågningar. Hans strategi just nu är att han är
enbart facebook vän med sina arbetskollegor, men han citerade en ganska intressant sak från bibeln.

Jesus sade att alla han träffar är hans ”vänner”

Det är en mycket intressant utmaning som kyrkan har. En av deras kall är att de skall stötta människor i olika skeden i livet, i både glädje och sorg och då blir det lite konstigt om de inte har en närvaro där många människorna finns. Nu råkar detta exempel vara från kristna kyrkan, men det finns säker liknande dilemman och tankar för de andra religionerna och andra frivilliga organisationerna som har mycket kontakt med människor.

Här kan Ni se #Kjell5000 programmen.