social mediastrategi del 2

Posted on december 12, 2011

1


Individens beteende (relationer)
Nu vet vi bakgrunderna och vilka verktyg som man kan använda. Frågan är hur man skall använda dem. Om ett företag tar fram en social mediastrategi och medarbetarna inte förstår vad sociala medier är för något. Då blir det som att man som t.ex. en innebandy coach har en speltaktik för att vinna matcherna, men spelarna inte känner till den…

Man kan tro att det är bara kundservice och marknadsföringsavdelningen som behöver bemästra sociala medier. Det är relevant tänkt om man har analoga värderingar. Det som ställer det på sin spets är Facebook. De som är med där, är en del av sin arbetsplats varumärke, vare sig de vill det eller ej. Speciellt nu när Facebook får fler och fler människor att sätta in sina basuppgifter (förstås helt enligt Facebooks marknadsföringsstrategi att locka till sig annonsörer).

Det finns fem olika sätt man kan hantera sin närvaro på nätet. Man kan vara professionell, personlig, opersonlig, privat eller anonym. Det är av största vikt för personer ute på nätet att man förstår skillnaderna, eftersom i t.ex Facebook kan man ha kontaktytor mot hela sin infrastruktur. Skriver man något som inte är smart, kan det sprida sig utan kontroll och göra så att man får sparken från jobbet eller något annat otrevligt i nutid eller i framtiden.

Professionell
När det gäller att vara professionell i sociala medier är det ganska enkla regler och vilka verktyg som man använder för att hantera det. (LinkedIn, Slideshare och Delicious)

Här har man stor nytta av det analoga tänkande dvs man tänker som man har gjort i arbetslivet.

Privat
När det gäller att vara privat är Sociala Medier inte rätt formum. Det är för stor risk att skriva privata interna meddelanden på t.ex Facebook. Om det blir i misstag publikt, kan det bli en katastrof. Så för att hantera privat kommunikation så använder man sin telefon, mail eller Skype.

Anonymt
Mycket av poängen med Social Media är att man inte är anonym, speciellt i LinkedIn och Facebook. Det finns självklart många tillfällen, när det är ett måste med anonymitet, som de som använder bloggar för att kunna skriva om känsliga ämnen, utan att behöva bekymra sig om att folk vet vem de är. Internet skulle bli bra mycket fattigare ut dessa bloggar.

Opersonligt
Det blir opersonligt om man inte skriver något alls på sin profil och man riskerar att dessutom anses som en Stalker (förföljare). Det kan också bli opersonligt om man t.ex. använder sin profil för mycket att sälja sitt företags produkter eller sig själv .

Personligt
De övriga kategorierna är enkla att sammanfatta, men vad som är personligt är väldigt personligt!

Den här kategorin är också den viktigaste, för i och med Sociala Mediers inmarsch på nätet, blev just personligheten en av grundbultarna.
Företag skall vara mindre opersonliga (automatisk telefonväxel) till att ha en direktdialog med kunderna via sin Facebook fansida.

Hur personlig man kan vara, beror också på förutom sin personlighet, om man har analoga eller digitala värderingar (datavana). Det har med var man bor eller snarare vilken miljö, storstad eller mindre ort. Vilken typ av arbete, om det är accepterat att använda sociala medier på arbetsplatsen eller inte. Dessutom tror jag att för första gången på länge har det betydelse om man har barn som lär upp en. Sist men inte minst vilken generation man tillhör.

Analoga/digitala värderingar
Runt detta har Brit Stakston skrivit många tänkvärda saker, som att de måste mötas eller att fördomar måste motarbetas .

Storstadsmiljö vs liten ort
Det känns förmodligen mera naturligt för en ålänning att fråga hjälp via Facebook av sitt nätverk än för en Stockholmare. Varje vecka ser jag någon som frågar på fejjan om det är någon som är på väg till IKEA. Den frågan har man svårt att se framför sig att en Stockholmare gör. Det beror förstås på att vi bor på en ö och att det inte finns IKEA här.

Men ett ännu bättre exempel är när jag ”fastnade” i Malmö i vulkanaskans spår april 2010.

Om ens Facebook nätverk baserar sig på geografisk och är en mindre ort, så ökar sannolikheten att man använder det för att få och ge hjälp till varandra.
På Åland börjar Facebook få en funktion i samhället som ett smart Intranet.

Arbetsplats med Analoga vs Digitala värderingar
Det är en utmaning för företagen om de skall tillåta sociala medier på arbetsplatsen.Speciellt inom industrin och med de som jobbar vid löpande banden, så där kan det tyvärr vara svårt att motivera. Däremot borde de vara naturligt inom kunskapsbranscherna, för att snabbt kunna få svar på arbetsrelaterade frågor.

Barn eller inte
Det unika med vår situation är att de yngre generationerna lär de äldre att kommunicera. Jag frågade en skolklass med 9-10 åringar på en föreläsning, hur många av dem som hjälpt mamma eller pappa med mobilen eller datorn?

Samtliga räckte upp handen!

Om man då som Generation X eller Baby boomers arbetar där man har analoga värderingar och inte har barn som kan få igång ens intresse, så är sannolikheten stor att man inte heller börjar använda sociala medier. Därför kallar jag mina två åriga tvillingar för min pensionsförsäkring! De kommer att hålla mig ”up to date” åtminstone 20 år framåt.


Länk till en större bild om det behövs http://www.flickr.com/photos/matsadamczak/5439797862/

Facebook är som sagt var där detta syns tydligast. Britt Stakston och Niklas Strandh gjorde enmycket bra graf med analoga och digitala värderingar där de satt in olika facebook profiler. En kort tid senare satte vår käre Fritjof upp artikeln 9 olika facebook användarprofiler. Jag gjorde en kombination av dem. Tanken är att visa de olika stegen i ens facebook utveckling. Ju högre upp i grafen desto flera vänner har man.

Det kan ju bli problematiskt om man är Obekymrade Olga och skall söka jobb!
I en undersökning från Stockholms Handelskammare kollar 1/3 av företagen på de arbetssökandes facebook profiler innan de anställer och det finns inget som tyder på att det kommer att minska.

Dessutom kan det vara svårt att ha sin Facebook profil låst, för då undrar företagen vad man har att dölja!

När det dessutom börjar finnas företag som har social media kompetens, som ett av det viktigaste kraven för att få jobb! Då måste man inse som privatperson att sociala medier är även din egna marknadsföringskanal!

Slutsatser
Företagsmässigt:

Det är viktigt för företag och organisationer att deras medarbetare lär sig att hantera sociala medier. Annars kan en social mediastrategi bli verkningslös eller rent av farlig.

Personligt:
Det är absolut att föredra att man har en strategi för ens sociala media närvaro så tidigt som möjligt. En föregångare till det är Malin Ström, som inspirerat mig att ta fram min egen.

Här kan Ni läsa min sociala mediastrategi för mina kontaktverktyg.

Del 5 SoMe

View more presentations from Mats Adamczak