Åldersfixering och SoMe?

Posted on december 13, 2011

0


I juni 2011 gästbloggade jag Johan Nilsson’s blogg Socialamolnet

Jag bor i en liten ort som dessutom är avspärrad av vatten runt omkring oss. Nätverkande har alltid varit en naturlig och viktigt del i vårt sätt att hantera vardagen. Om jag kommer med kvällsbåten till Mariehamn och har haft bilen verkstad och behöver hämta den, så börja man först se om det är någon man känner är på båten och kan tänkas ge en skjuts dit för att hämta bilen. Finns det ingen nära bekant går man till nästa lager i bekantskaps kretsen tills man hittar någon som man kanske har bara sagt hej åt för 10 år sedan.

Facebook
På liknande sätt bygger många ålänningar upp sina nätverk på Facebook ett otroligt brett spektra med hänseende på ålder, yrken, kön, familj, släkt, barndoms kompisar, studiekamrater t.o.m. barnens skolkamrater osv. Den gemensamma nämnaren är i mångt och mycket geografiskt betingad
När man sedan diskuterar med sina vänner har man oftast bra koll på vad de står för allt från politiskt till vilken sexuell läggning de har. Visst kan det dyka upp överraskningar på den fronten, speciellt om det är någon som man inte har pratat med på väldigt länge som man blivit facebook vän med.
Ju mer man vet om en personen, så formar det säkert lite sättet hur man diskuterar med dem.
Det som är skoj att det kan bli trådar som löper genom flera generationer och alla har muntur, som inte är självklart när det är vuxna och yngre med i en diskussion face-to-face.

Twitter
Det andra kontaktverktyget som jag använder är Twitter och visst finns det många likheter, men även många skillnader. En av de mera avgörande sakerna var att det inte fanns många bekanta för mig på Twitter, när jag började. Högst 5 stycken! Så den åländska geografiska mekaniken fanns inte där. Man blir ju inte heller vänner på Twitter på samma sätt som i facebook, eftersom det inte finns någon automatik att den man börjar följa, följer en tillbaka. Man måste förtjäna det på något sätt. Nu kan man ju ha olika syften med att använda Twitter, allt från de som använder det mest som megafon, väldigt många följare, men följer få själv, kommunikatörerna som har ungefär lika många följare och som man följer, till lyssnarna som bara vill läsa vad andra skriver och delar med sig och följer många.

Dialog
Om man då som jag vill ha dialog med nya intressanta människor, så var det bara att börja söka efter nya twänner. Jag twittrar mest på svenska, så det var naturligt att söka på svenskar, men vilka? Det finns olika sätt att göra det på, man kan hålla utkik efter #FF och #FFSE där man får tips om twittrare som folk rekommenderar på fredagarna eller så kan man titta på vilka som någon twittrare följer. Oberoende hur man får tag i en ny twittrare, så tittar i alla fall jag på avataren och profiltexten och även ibland hur många den följer respektive blir följd av, men det handlar mest om amerikanska twittrare som jag gör det på.

Det intressanta är att fast man läser profiltexten, så vet man ganska lite om den här personen. Ytterst sällan vet man ålder, ibland vet man inte vilken hudfärg eller sexuell läggningen personen har. Och det är så befriande, istället blir det att ta reda på en persons personlighet 140 tecken i taget. Några gånger har man blivit glatt förvånad t.ex. att någon som man tror är en blond ursvensk, visar sig vara en rastafari med rötter i Jamaica. Någon som man tror är äldre än sig själv visar sig vara 20 år yngre och vice verca.

Min slutsats
Det spelar helt enkelt ingen roll vem personen är, utan det är contexten i samtalen som är det avgörande om man blir twittervän eller inte.
Det påminner mig på sätt och viss om midsommarfesterna i det lilla samhället Geta, där jag är född och uppvuxen i. Där umgås man med alla åldrar, allt från barn till pensionärer, förstås innevånarna i Geta, men även turister och de som har sommarstugor i området. En brokig skara där alla diskutera vitt och brett med alla.

Det är väl lite det som håller på att hända på nätet nu i de olika socialmedierna. Inte bara åldern utan politisk åskådning spelar ingen roll, utan den gemensamma nämnaren är twitter eller vilket media man råkar vara i.