Laserpointer och fjärrkontroll för presentationer

Posted on december 23, 2011

0


I samband att jag hade en SoMe föreläsning på Bio Savoy för ett tag sedan, hade jag behov att köpa en laserpekare, eftersom det är en rejäl skärm att visa på…

Jag kommer en timme i förväg för att koppla ihop min Macbook med bions anläggning. Det är sällan jag kommer i så god tid eftersom det brukar inte vara problem med att koppla ihop macen med en skärm. Denna gång var det förstås det…

Det hände absolut ingenting när man koppla ihop datorn. Hmmm Ok fungerar det att koppla med bions PC? – Ja det gjorde det. Så då var det att testa med frekvensinställningen och det var tricket för att få det att fungera.  Man måste dock prova manuellt varje enskild frekvensinställning för att få det att snurra.

Dags att springa ut på stan och försöka hitta en laserpekare. Först på fjärde stället hade de en på lager, tur att Mariehamn är så litet att man kunde springa snabbt emellan affärerna. Dessutom var det tur att den de hade inne var en Logitech R400 som jag hade funderat på att köpa tidigare, men som inte blev av.

Den klarar av att mata fram och bak stegen i presentationen och har en laserpointer i samma fjärrkontroll. Mycket smidigt att koppla ihop, bara att trycka in USB sändaren i datorn och några sekunder senare var det bara att köra. Så får sitt syfte för den 4 stjärnor av 5 möjliga. Den sista stjärna skulle ha kommit om den hade varit lite billigare. Nu kostade den runt 50 €, men jag skulle nog ändå säga att den är prisvärd.

 

 

Taggat: ,
Posted in: Test, Utvärdering