Argumenten mot Facebook

Posted on december 30, 2011

8


Jag fick några mycket relevanta frågor av en god vän igår på facebook om man som skola skall ”tvinga” eleverna att vara med på facebook och allt började med en diskussion om myndigheter och skolor skall finnas på facebook eller ej.

Jag tycker att man skall vara representerad, men självklart inte tvinga någon.Detta tycker många tillsammans med mig som är övertygade om fördelarna med t.ex facebook. Varför vi tycker så är en blandning av magkänsla och att vi har sett fördelarna med att använda sociala medier som en mycket effektiv kommunikationskanal. Detta räcker dock inte som argument i en diskussion, att bara säga att något är bra eller dåligt, så jag bestämde mig för att börja hitta lite fakta för mina teser. Det är egentligen både komplex och inte det. Så min första bloggpost handlar om lite intressant bakgrundsfakta. Jag kommer återkomma med en post där jag besvarar varför det är viktigt för personer, myndigheter och institutioner att vara med i t.ex facebook och även vilka faror och nackdelar det finns med det.

Problemet med facebook är att det inte är samma sak som när det startade 2004 som ett nätverk för universitets studerande i USA enbart. Det är inte heller samma sak som facebook var för 3 år sedan, utan det håller på att utveckla sig till att bli en dominerande plattform för kommunikation mellan privatpersoner, företag och organisationer av olika slag.

Argument 1, Facebook är en fluga, som håller på att klinga av.

Det finns statistik som säger att facebook har upp mot 850 miljoner användare idag. Det är enormt mycket, men ganska svårt att greppa. Därför bestämde jag mig att ta fram lite andra siffror för att jämföra med.

T.ex.

  • December 1995 fanns det 15 miljoner internet användare i världen. Det tog nästans 9 år innan det fanns 800 miljoner användare dvs i slutet på 2004.
  • Världen populäraste sport fotboll har 240 miljoner användare idag.
Egentligen finns det få saker som har mera användare som ägs av ett bolag. Tyvärr har jag inte hittat siffror på hur många som använder google, gmail, outlook eller liknande. Däremot har jag hittat de som använder webbläsare. Jag har satt in de som har mest användare idag. Dock på senaste tiden har google Crome vuxit mycket och inom kort blir den största webbläsaren.

Här är min graf som jämför antalet användare av internet (siffran för November 2011 är min uppskattning). I den grafen ser man tydligt att facebook är en mycket viktig plattform.

Argument 2, Facebook vet vem du är…

Ett av de tyngsta argumenten mot Facebook är att de kontrollerar all information som vi användare sätter in. Den intressanta frågan är om facebook kommer att missbruka den eller ej. Det enkla svaret är att de kommer att vara extremt försiktiga med det, eftersom om folk flyr från facebook så blir det värdelöst.

Dessutom har google väldigt bra kontroll på oss också genom våra surfbeteenden. Vi skall inte heller underskatta vilken information som Microsoft har samlat in om oss under årens lopp. Åtminstone under en period hämtade de in mycket information om oss t.om. via Microsoft word dokumenten.
Om integritet är huvudskälet varför man inte vill vara med i facebook, skall man även kryptera sina email med mera. Helst se till att man har anonym IP adress och avlyssningssäker telefonen. Så om man vill vara helt okänd i dagens samhälle så gäller ”prata är silver och tiga är guld” även i skrift form och surfbeteende.

Slutsatsen är att då kan man inte verka professionellt idag, så istället får man leva med det och försöka dra maximal nytta av fördelarna istället.

Den enkla tumregeln är att man kan stå för allt som man skriver, chatar, surfar på och säger i någon form av aktivitet på nätet.
Dessutom sätter man bara ut det man vill att skall synas på t.ex facebook.

Argument 3,  Man ger en förskönad bild av sig själv på facebook

Detta argument hör man med jämna mellanrum, även bland inbitna socialamedia personer främst på twitter. Det vore snarare mycket märkligt om facebook användarna skulle ge en sämre bild av sig själv…

I och med att företagen har börjat att titta på personers facebook profiler vid anställningsprocesser vore det rent korkat att ge sken av att man är sämre än vad man är. Dessutom är det ganska få som i vardagslivet inte försöker ge en bättre bild av sig än vad som bara kanske syns i hemmets privata sfär.
Jag skulle tro att de flesta människor klär upp sig till anställningsintervju, för en fest eller bara att vistas utanför sitt hem.
Kvinnor använder makeup i de flesta fall för att se bättre ut än vad de gör utan, så att det skulle vara specifikt för facebook att visa sina bästa sidor håller inte.
Utan det speglar väl snarare hur vi människor fungerar.

Argument 4,  Man pratar bara trams

Många anser att det är för mycket skitsnack och oväsentligheter på fejjan.
Angående detta har jag några tankar:

  • Mycket av det som sägs på fejjan är av inget värde för mänskligheten, men kan vara väldigt relevant för en person och då är det motiverat. T.ex en bekant satt ensam på M/S Isabella på väg mot Mariehamn. Hon slötittar i facebook och ser plötsligt att en bekant skriver till sin fru att han sitter i en hytt på Isabella och har inget att göra. Självklart tar hon kontakt med honom och de får ressällskap på vägen hem.
  • Många retar även upp sig när folk säger godmorgon eller godnatt på facebook, men om man översätter det till vardagslivet så brukar man även säga hej till sina arbetskollegor när man träffar dem. Det är ett viktigt socialt smörjmedel i arbetslivet, men även för många på facebook.
  • Slutligen tycker man att ens facebook vänner bara pratar trams så säger det väl mera om ens vänner än om facebook?

I nästa bloggpost kommer jag att besvara varför jag tycker att det är viktigt med en närvaro för, skolor myndigheter med flera