Att lämna sitt itunes-lösenord till sin 11-åring

Posted on januari 6, 2012

0


Min 11-åriga dotter skulle köpa lite saker till ett spel från sin mobil och hon har tillgång till mitt iTunes lösenord.
Låter säkert mycket vanskligt att ge henne tillgång till det. Hon är dock mycket medveten att jag får en mail kvitto på allt som köps och missbrukar hon det, så är det slut med det.
Hon måste alltid fråga först, innan hon får köpa något. Hon vet också att hon aldrig skall knacka in lösenordet när någon annan ser på, oberoende hur bra kompis man är.
Så min tankegång är att hon dels skall lära sig att ta ansvar, men även förstå lite om risker med internet.

Så vad hände?

Som sagt hon skulle köpa lite saker och kom och frågade mig om det var ok.
– Jag sade att det var ok och hon går till sitt rum det tar inte länge innan hon kommer tillbaka och visar att det inte gick att köpa.
Jag tittar på den och vet egentligen inte vad hon hade gjort. I telefonen syntes mina kontokortsuppgifter och den ville att jag skulle bekräfta med CSV numret från kortet. Jag frågade henne vad hon hade gjort och kom fram att det inte kunde vara något konstigt, så jag satt in koden.

Jag var inte säker på exakt vad som hade hänt, men efter en mycket liten stund fick jag ett mail från Apple.

 

Förklaringen var mycket enkel, hon hade inte tidigare handlat från sin iPhone.
Jag måste säga att det var mycket snyggt jobbat från Apple, både hur det hanterar situationen säkerhetsmässigt och deras alarmeringsmail.

Taggat:
Posted in: Erfarenheter, Iphone