Min papperslösa närvaro.

Posted on februari 12, 2012

2


Lite bakgrund

Jag började ett nytt jobb för en månad sedan och det betydde att jag skulle städa ur mitt arbetsrum på min förra arbetsplats. Fast jag slängde mycket saker fanns det många papper som jag inte ville slänga…
Jag har inte lyckats använda postitlappar utan jag har skrivit korta anteckningar på a4 sidor och det har fungerat hyfsat som system. Jag har haft eget rum största delen av min karriär på förra arbetsplatsen och på skrivbordet och i hurtsen samlade det sig en massa saker.

Nya förutsättningar

I mitt nya jobb visste jag att jag kommer att dela rum med många andra, kändes helt klart ovant att ens tänka i de banonorna. Ganska snabbt började jag tänka att nu har jag chansen att leva som jag lär, så jag har gett mig sjutton på att inte skriva ut ett papper och alla papper skall jag ha i digitalform. Är det ens möjligt?
För två år sedan skulle det inte ha fungerat speciellt bra, men i och med att iPaden har kommit, så kan man läsa väldigt smidigt pdf och andra dokument. Förut så skrev man ut ett pdf doument för att det var så jobbigt att läsa dem på en dator (Scrolla eller zooma var ett måste, alternativt ställa datorskärmen på högkant).

De olika tjänsterna

För att få det att fungera måste jag ha en smart lösning, som fungerar smidigt.

Evernote: http://www.evernote.comLadda ner från iTunes

Jag har valt  Evernote som min centraltjänst eftersom den har några riktigt bra integreringar mot andra tjänster och fungerar i flera miljöer och är dessutom synkroniserad emellan dem.

Det betyder att jag har tillgång till mina anteckningar från min iPhone, iPad, dator och även via webben.
Man kan skapa olika böcker för olika ändamål och enkelt sätta etiketter för att indexera sina dokument.

I dokumenten kan man spela in kommentarer eller hela möten, koppla till dokument eller bara skriva ner egna tankar.

Skitch: www.skitch.com [iPad ] [Ladda ner från iTunes]

Denna tjänst har jag tidigare främst använt för att ta skärmdumpar från datorn och antingen klistrat in dem i dokument eller publicerat dem på www.skitch.com för att kunna dela ut dem via facebook eller twitter. Man kan ha tre olika nivåer på bilderna som man laddar upp där.

  • Public (vem som helst kan se dem)
  • Secret link (de som har tillgång till länken kan se den
  • Private (enbart du kan se den)

Att man sedan kan sätta till snygga pilar och text för att uppmärksamma någon poäng är också mycket användbart. Skitch har även kommit till iPad och fungerar där utmärkt för att skissa upp något under ett möte. Det blev inte sämre av att Evernote köpte upp Skitch, så nu kan man enkelt exportera ett skiss till Evernote.

iThoughts: www.ithoughts.co.uk [ App Store – iThoughts (mindmapping) ]

Denna finns tyvärr bara för iPhone och iPad, men är min absoluta favorit för att få överblick på komplicerade flöden antingen på ett möte eller för att samla mina tankar. Går bra att exportera till en mängd olika format, allt från pdf dokument till andra mindmapping program.

Textgrabber: [ TextGrabber + Translator for iPhone on the iTunes App Store ]

När det gäller pappersdokument som man får så kan man förstås ta ett foto på dem, men där är textgrabber ett lysande alternativ om man på något sätt skall behandla texten vidare. I och med att fotokvaliten har blivit så bra fungera det att använda kameran för att skanna in texten. Man kan till och med översätta texten direkt till annat språk i den appen.

Även här finns en knapp att direkt skicka dokumentet till Evernote

Droppbox: Skaffa dig ett droppbox konto
Här sparar jag många av mina dokument och droppbox finns både före iPhonen, iPaden datorn och som webbtjänst. Tyvärr inte så mycket minnesutrymme, men man kan köpa till om det behövs mera.

Hur har det gått.

Nu har det gått en månad på nya jobbet och jag har inte skrivit ut ett enda papper och har inget löst papper någonstans. Jag har max suttit 2 timmar vid mitt skrivbord, istället har jag suttit i en fåtölj i myshörnan. Det är en par stycken som har hakat på trenden och börjat använda flera av de här nämnda apparna.