Dag 1 på #SXSW

Posted on mars 12, 2012

1


Fredag den 9/3 2012

Vi hade som sagt var inte checkat in dagen före och det kostade oss ett antal timmar i kön till registreringen. Det var köer långt in på dagen, till och med ännu längre än den vi stod i.

Världen är liten

Några dagar före jag startade resan kollade jag på twitter om det var någon av mina twitter vänner som var på besök till SXSW. Jag fick tips om en facebook grupp med svenskar som var på väg. Jag anslöt mig till den och tänkte inte så mycket mera på det än att det var ganska få som jag kände i gruppen.
När vi hade registrerat oss fick jag ett tweet från en av medlemmarna i gruppen och hon undrade om vi skulle ta en fika. Jag visste inte vem det var, men Jani och jag gick och tog en fika med henne. Det tog en stund innan jag begrep vem det var🙂
En gemensam bekant till henne och mig Elwira Kotowska tyckte att vi borde åtminstone ha ett skypemöte. Kvinnan i fråga var Victoria Ahlen och är ett underbart energiknippe.
Så vi hade försökt fått till ett skypemöte sedan december, men inte lyckats med det före vi träffas på andra siden jorden…

Jag var på ett antal session på fredagen, ingen som riktigt stack ut men två som var intressanta var ”Give Me a Invite” och ”What Is The Next Big Thing”

Give Me a Invite

Det var en paneldebatt med en moderator från TechCouch Erick Schonfeld och gäster var RockMelt´s CEO Eric Vishria samt Socialcam Michael Seibel.

De berättade om deras erfarenheter om alfa och beta invites.
Rockmelt berättade att när de startade november 2012 så hade de runt 100 alfa testare. All den feedback de fick från den gjorde att de måste göra om konceptet helt från grunden, så de gjorde en helt ny Alpha inbjudning till 100 nya personer.
När den var utvärderad så lanserade de en Beta inbjudan. Det svåra var att få igång intresse för den. Det räcker inte att bara skicka några epost för att det skall ta fart man måste formligen bomba ut epost i olika vågor.
Rockmelt använde även att man kunde ansöka om inbjudan till tjänsten, där kunde man se om ens facebook vänner även hade ansökt om inbjudan. De som får inbjudningarna kommer inte att skicka speciellt många vidare. De pratade om max 2-3 stycken.

Socialcam gjorde sin lansering på SXSW 2011 och fick mycket bra draghjälp från den.
Så det gäller att kombinera olika kanaler, både traditionella och nya för att få något att sprida sig.

What Is The Next Big Thing

Den andra session höll Joel Simkhai grundare och VD för Grindr (världens störta SoMetjänst för homosexuella män) och Blendr (där handlar det om vilka intressen man har ).

Huvudtanken med båda är att man kan i olika situationer veta om det finns någon i närheten som har samma intressen som en själv eller gemensamma bekanta. Nå nu har det dykt upp ett antal liknande tjänster som t.ex sonar som jag själv använder.

Han berättade hur han tjänster spridit sig runt i världen och i dag finns de 192 respektive 189 länder.

Det som var hans huvudagenda var att det som kommer att bli nästa stora sak, är att den som kan kombinera plats, människor och saker som gör att man automatiskt får relevanta tips och inte blir överöst med information.

För att folk skall börja använda tjänster måste det finnas en naturlig vinst för båda att vara med.

Det kan vara gamification eller att man har praktisk nytta av det. Det skall även helst ha push notifikations, så att man inte behöver kontrollera utan man blir informerad om det. Han tog som exempel waze som är en gps tjänst där folk tipsar varandra om allt från trafikolyckor till fartkontroller.

Posted in: #SXSW, Erfarenheter