Dag 2 #SXSW

Posted on mars 13, 2012

1


Lördag 10:e Mars

Det har varit förvånande lite renodlade Sociala media sessions och de som har tangerat har emellanåt legat i fel hallar så det är lite frustrerande. På lördagen var det en föreläsning som var helt underbar ”Brands As Pattern”.

Det var en paneldebatt med:

  • Robin Lanahan, Design & Brand Strategy, Microsoft
  • Walter Werzowa, Composer, Musikvernugen
  • Marc Shillum, Principal, Method Inc
  • Greg Johnson, Global Director, Hewlett-Packard

Några av deras saker som helt klart fastnade hos mig citerar jag här.

Brands were once, Singular, Defintive & Complete

Traditionell marknadsföring handlade mera om att skjuta med hagelbössa och hoppas att man träffa något med ett eller två av haglen. Man kan väl också kalla det för Megafontekninken dvs ingen dialog. Dagens varumärken måste vara mycket mera på tårna. Så att ha en branding strategi vart fjärde år, utdömde de rejält.

Företagets varumärke kan inte bara vara nerskrivet i bok som i bästa fall används av marknadsföringsavdelningen. Den måste genomsyra hela företaget. Varför den skall göra det, är att de anställda är också en viktig del av varumärket, speciellt om de har en närvaro i Sociala medier som facebook.

A brand is a relationship

Varumärket skall inte vara lagom det skall engagera, dvs väcka känslor både positiva och även en del negativa. Ett äktenskap utan känslor är ett dött äktenskap. De menar att varumärket består av 4 olika hörnstenar.

  • Identity (How we represent our selfs
  • Strategy (Why we do what we do and what we want achive
  • Experience( What is like interacting with us our time)
  • Products & Service ( How we produce and deliver value for our costumers

Det viktiga är att det man förmedlar med varumärket även överensstämmer vad man gör.

Sedan hade Walter ett mycket bra avsnitt med där han gick genom hur man kan använda musik i sitt varumärket. Han visade också mycket tydligt att repetition utan varation blir mycket enformigt och det illustrerade han med beethovens 5:e symfoni.
Han nämnde också att kvinnor kan höra mellan 6-7 ljudkällor samtidigt och män mellan 2-3 stycken.

Detta får mig att tänka på ett Retorik program som handlade om lyssna. En av de saker som fastnade att man i skolsystemet lär ut hur man skall tala och skriva, men inte hur man skall lyssna…
Det finns mycket som man kan göra med ljud som är ogjort

Posted in: #SXSW