Dag 3 SXSW och lite om nattlivet i Austin

Posted on mars 17, 2012

1


Lite om nattlivet och mingelpartyn

Det var fortfarande regnigt i Austin och det gjorde att väldigt många besökarna höll sig inomhus. Det påverkade helt klart även kvällsprogrammen. Det fanns ett enormt utbud av fester för SxSw deltagarna. Men eftersom det formligen öste ner, så var det inte mycket folk ute på gatorna.

Fredagskväll så står vi och väntar på att få komma in på en av tillställningarna Lanai rooftop Lounge. Det var i kön vi började prata med två amerikaner från Carlifonien. De var där mest för att marknadsföra sin app fotobubble. En app där man tar ett foto och sedan kan man spela in ett 10 sekunders meddelande och delat den i sitt nätverk. Under resten av veckan så stötte vi på dem överallt och blev riktigt goda vänner med dem.

Det är en mycket viktigt och bra del i SXSW nätverkande på de olika kvällsprogrammen. Det är bara att säga – Hi, how are you? så var nätverkande i full gång. Inte helt överraskande med 30 000 socialt twittrare nördar.

Jag hade inte visitkort med mig, måste ta mig en funderare om det var bra eller dåligt. Jag kommer att lägga till dem på Linkedin istället, är min plan.

På fredagen var vi till ett ställe som hette Parish på 6:th street och träffade en hel del intressanta människor.

På lördagen var vi först till ett Sxsw ställe som heter La Nai och i kön där träffade vi en lokal journalist från The Austin Chronical och han hängde med oss där. Vi diskuterade lite om twitter och han sade att för ett år sedan var ingen av deras journallister på twitter. Idag förväntas det att man är det…

Victoria Ahlén var med i en delegation från Västsvenska handelskammaren, men hon reste på egen hand. Hennes kompisar hade fastnat först i Amsterdam och sedan i NewYork, så de kom först fram på lördag kväll. Hennes gode kompis Fredrik Jahn hängde med oss till öppningsparty. Fredrik var en mycket trevlig bekantskap han var hjärnan bakom The Stonefunkers

Öppningsparty som Microsoft ordnade det var en stor besvikelse. Så vi drog in till 6:th street och ett ställe som hette Molotov. Vem dyker inte upp där , om inte våra Carlifonska vänner🙂

Söndag 11.3

Dagens första session var en paneldebatt med ämnet ”Can a social web of thing keep TV cords connected ”

Deltagarna i panelen var från Tv branschen. Det var intressant att höra vilka utmaningar tv branschen ställs inför. De har vikande tittarsiffror bland de yngre generationerna. Varför ungdomar inte är lika attraherade av tv tittande är avsaknaden av dialog.

Hur skall då tv bolagen ha live dialog med tittaren #socialTV?

Här är några utdrag från deras taktik och funderingar:

De kontrollerar vad som sägs i sociala media tjänster som Getglue, Facebook och twitter. Där tittar man efter de mest hängivna tittarna.

Gilles BianRosa CEO Fanhattan berättar om deras programvara, som inte bara kontrollerar vilka andra tv program som ens vänner ser på utan även vilka musiklåtar man köper på iTunes, vilka böcker man köper på Amazon och så vidare.

Den kan även ge mera traditionella rekommendationer om ett tvprogram som man vill veta  mera om t.ex om man vill se Sopranos. Då för man tips och kommentarer från vänner om den och var man kan se den.

En viktigt sak som dök upp i sammanhanget och som kommer att vara en stor utmaning i Facebook är hur undviker man brus, som t.ex Spotify uppdateringar i Facebook. Många har stängt av den funktionen. Det riskerar annars att bli som med facebook vännerna som spelar spel.

Viktigt att är alltså att all data finns i Facebook och sedan drar appar ut det enbart det som är relevant .

T.ex vilken film har mina vänner sett mest osv. Grupperat och context.

Vad betyder det egentligen att ett personer gillar ens Facebook sida/ tjänst eller tvprogram?

Enligt panelen är Facebook gilla en handuppräkning och vad det innebär är att det åtminstone är en större chans att de fortsätter gillar ens tjänster och betalar följande månadsräkningen.

Framtiden och hur de arbetar!

Utmaningen är att det inte finns något facit hur man skapar engagemang. Vi är trots allt i ett tidigt skede med socialmedier. Det är väl nu först som late majorty har börjat förstå och använder Facebook.

Samtliga i panel berättar att de testar och exprimenterar på respektive ställen för att kunna hitta tjänster som tilltalar kunderna och ännu hellre nya kunder.

Det intressanta här är att det INTE är marknadsföring utan de försöker att förstå mekanismerna för Engagemang.

Då säger Gilles en sak som man inte trott sig att få höra i USA…

You have to find a  non money driven business model

Orsaken till det är att annars kan man inte testa saker om det är för tight knuten till ROI.

Spoilersmoment

Nytt problem idag är att förr kunde man undvika att veta ett resultat i t.ex melodifestivalen och se på det senare på video. Nu måste i så fall undvika alla sociala media kanaler. Liknande fenomen kan man se med personliga ”nyheter”. Det vill säga att om man har skrivit om det på facebook så vet många om det. Jag har redan sett fenomen där folk blir sura om man inte har läst vad de har gjort🙂

I framtiden kommer folk vara mycket mera inblandade i showerna, socialt tvåvägskommunikation.

Posted in: #SXSW, Erfarenheter