Öppet svar till Civilekonom 60+

Posted on april 6, 2012

14


Jag har haft och har en lång intressant diskussion med en civilingenjör på Facebook angående Ekonomi 3.0. blogposten som jag skrev för ett tag sedan.
Han är 60 + och har varit på Facebook i ca 1 månad. Han har 25 Facebook vänner och merparten av dem är partikamrater. Han använder Facebook till ett chatforum för att diskutera och ifrågasätt olika saker, med andra ord väldigt seriöst.

På flera sätt påminner vi om varandra, det vill säga vi har en teknokratisk bakgrund och är båda mycket nyfikna på hur saker hänger ihop.
Mitt sätt att hantera det är att kasta mig in i olika sociala media kanaler, men även i de traditionella bara för att förstå mekanismerna. Därför har jag börjat skriva krönikor i dagspressen, men även så startade jag ett radioprogram bara för att även få en erfarenhet av det.

Han vill ha praktiska exempel på hur ekonomi 3.0 kommer att påverka Åland. Jag har gett ett antal olika exempel, men de har han avvisat för att han inte tror på dem!

Okej då måste jag förstå varför han avvisar dem. Det handlar dels om erfarenheterna med internet bubblan i början på 2000-talet med Johan von Holstein och framfab i spetsen och bara för att de var för tidigt ute, betyder INTE att de hade fel i sak.

Den andra saken är att han inte tror på att det har skett en stor förändring REDAN på beteendet bland konsumenterna.
Den tredje saken är att han är övertygad om är att det inte har skett en revolution inom kommunikationer. Ur tekniskt perspektiv sant, men beteendemässigt har det hänt det.

I senaste diskussionen skrev jag att jag förstår att han tappade tråden i uppföljande bloggpost kommunikation 3.0. Han svarade ”Om du förstår att jag tappade tråden så är jag inte riktigt klar över på vilken grund du baserar förståelsen. Är jag för okunnig för att förstå eller har du ännu inte lyckats förklara hur det hänger ihop? ” – Svaret på den, är väl både och 🙂

Liten parentes om pedagogik. Jag skulle kunna vara världens bästa lärare inom ämnet skridskoåkning och berätta om det teoretiskt, men för att eleverna skall lära sig i praktiken att skrinna så måste de göra det själva, genom att öva och åter igen öva.
En än större utmaning blir det om personen aldrig sett is eller tror på att det finns skridskor…

Kommunikation

Jag tror att både han och jag är överens om att kommunikation är idag mycket mera integrerat med teknisk kunskap än någonsin tidigare.

Historiskt sätt har en ny teknik för kommunikation varit förenat med dyra investeringar, så de som har haft tillgång till den har antingen varit rika eller haft makt.

Nu är plötsligt starka kommunikations kanaler som Facebook,twitter, youtube mfl. gratis och dessutom tillgängliga för stora delar av mänskligheten, åtminstone i västvärlden.
Det hänger på individen själv om man kan bygga stora nätverk. Mycket av nätverksbyggande baserar sig på sociala kunskaper.

Min aha-upplevelse varför Facebook i kombination med ett stort nätverk är enormt starkt är mina upplevelser med vulkanutbrottet på Island.
Den matematiskt kunnige personen kan snabbt räkna ut att om man i snitt har 100 personer och de i sin tur har 100 personer och de i sin har 100 personer så når man teoretiskt 1 000 000 människor med en uppdatering. (100*100*100)
De senaste siffrorna jag har sett så har man i snitt över 200 Facebook vänner.

Den kanske största revolutionen som skett, är att aldrig tidigare har den yngre generationen lärt den äldre att kommunicera!
Jag lär mina föräldrar dator och mobil (numera även SoMe) mina barn lär mig sociala medier. Jag ser mina tre-åriga tvillingar som en pensionsförsäkring för de kommer att hålla mig uppdatera åtminstone 20 år till.
Det är faktiskt både en utmaning och en stor välsignelse att kommunicera med sina barn, speciellt i detta tidevarv.

Ett liknande fenomen men på mikronivå, är när en familj flyttar till ett annat land med ett annat språk, så lär sig barnen snabbt det nya språket, men inte föräldrarna. Då är föräldrarna i beroende ställning rent kommunikativt till den yngre generation. Kanske inte helt lyckat eftersom de yngre saknar livserfarenhet.

Insikter med Facebook

En av de viktigaste insikterna med Facebook är att det är ett kommunikations verktyg, som telefonen eller eposten. MEN den stora skillnaden är att man har stora delar av sitt nätverk samlat där från den analoga världen 24/7 (dygnet runt).

En annan mycket viktig är att sociala medier betyder att man skall vara SOCIAL där. Det betyder att man bjuder på sig för att man skall få något tillbaka.

Det innebär att dock man måste tänka på vad det betyder, att förstå skillnaden mellan att vara personlig eller privat.
Allt som man skriver där kan läsas av andra, på både gott och ont!

Facebook är som en stor sammankomst, där man har sina arbetskollegor, idrottskompisar, gamla studie kompisar, släkt och vänner samlade.
Om man då bara pratar enbart jobb på Facebook uppfattas man som tråkig, precis som man skulle uppfattas det på en fest om man där bara pratade jobb. Kör man bara personliga saker kan man även anses som oseriös, men det hänger förstås ihop med vad för personliga saker man skriver.
En blandning av uppdateringar som kan vara intressant för de olika typer av ”vänner” man har, är förstås det optimala.

Man skall vara personlig, men inte privat. Det tåls att upprepas!
Man skall helt enkelt visa en del av sin personlighet, delar från arbetet, sina fritidsintressen, vad man tycker att är roligt och vad som är viktigt för en. Saker som man skulle kunna tänka sig att berätta på en fest där samtliga ens bekanta finns och det gör ingenting om alla skulle råka höra det

Personlig marknadsföring .

Redan idag tittar arbetsgivare på de ansökandes Facebook profiler innan de blir kallade till intervju. En undersökning som Stockholm handelskammare gjorde våren 2011 svarade 1/3 av 1000 företag att de gör det. Därför borde det vara ett ämne i skolan som heter digital kompetens som innehåller bl.a hur man vårdar sin digitala profil och vad är det digitala värderingar.

Lite knepigt att förverkliga i och med att lärarna just nu tar de första stapplande stegen i sociala medier och själv skaffa sig digital kompetens. De har dessutom minmalt stöd från tjänstemännen som skall verkställa besluten (eftersom de inte heller har någon större närvaro i sociala medier).

De får inte heller något stöd från den akademiska världen, för de har inte heller någon större närvaro där.
Jag har läst ett antal avhandlingar och de är rent ut sagt beklämmande läsning. Att försöka göra seriösa undersökningar eller för den delen avhandlingar om man inte har koll på ämnet blir bara fel. Den senaste i raden var att kolla om folk blir mera olyckliga av att använda facebook. Om man då tänker att facebook är ett kommunikationsverktyg, så borde man väl i så fall göra en liknande undersökning på användadet av telefoner. Problemet är alltså att dra skutsatser med analoga värderingar på digital värderingar.

Exempel: det är som att ha enbart erfarenhet av segelfartyg och göra en empirisk undersökning av hur bra ångfartygen seglar…

Hur de första stegen ut på Facebook

Den normala Facebook användaren börjar med att bjuda in och acceptera sin närmsta släkt och vänner. Steg två är att gilla något som någon sagt. Steg tre är att skriva en kommentar till någons uppdatering och sedan slutligen steg fyra börja skriva egna inlägg.
Hur snabbt dessa steg går är förstås beroende på vilken typ av personlighet man har och vilket arbete eller position man har i samhället.
Efterhand byggs de olika ”vän” kretsarna ut och det jag hört många säga är att det godkänner alla som de på något sätt har träffat eller kommunicerat med, men tar inte med de som de uttryckligen ogillar.

Facebook sammanfattning

Facebook kan alltså användas dels som ett personligt hjälpnätverk, en personlig marknadsföringskanal, för att hålla kontakt med både nära och kära, men även för att återknyta och återuppta kontakten med människor som man har träffat tidigare i sitt liv.

Du Bengt använder Facebook ungefär som ett chatforum, med personer med ett gemensamt intresse. Förstå mig rätt, att det kan man också göra, men det är inte det som är huvudstyrkan med Facebook eller det som har ändrat på beteendet.

Ditt sätt att börja använda Facebook är väldigt ovanligt! Du är den första av mina 940 Facebook vänner som gör det. Orsaken är säkert att du har en teknisk bakgrund och har ingen rädsla i att använda verktyget. Beteende-mässigt kan man se liknande tillvägagångssätt hos de så kallade ”strump suckets” dvs de som försöker med hjälp av falsk identitet på fb påverka folk åsikter eller bara provocera, så skulle jag inte veta att du fanns, så skulle jag ha misstänkt att du var ute efter provakation.

Beteendet inom sociala medier.

Generation Y (födda – 1994) och Generation Z (1995-2007) har redan detta beteende att kommunicera, eftersom de är uppväxta med det ur ett rent tekniskt perspektiv åtminstone.
Sedan har de testat sig fram via Lunarstorm, bilddagboken och msn och sociala games som Stardolls och stallet.se

Nu har även late majority börjat använda Facebook, men min uppskattning är att man måste ha minst 200 facebook vänner och använt Facebook aktivt under åtminstone 1 år för att se potentialen med det.

Några grundläggande saker inom sociala medier

En av de viktigare sakerna är att man delar med sig och hjälper varandra. På Åland kan det vara allt från att hjälpa någon att hitta en stulen bil eller cykel. Det kallas för att ge social cash!

Man frågar råd och diskuterar allt från hur man skall plantera pelargoner på våren till om någon råkar vara på väg till Mariehamn från Geta en viss tidpunkt.

Det fungerar även som ett socialt kitt för många. Det är inte helt ovanligt att man både säger godmorgon och godkväll till sina Facebook vänner. Vissa tycker att detta är löjligt, men då borde de fundera på om det är samma sak när man säger god morgon till sina arbetskollegor …

Det har ändrat på internet beteende hos folk, man besöker inte mera dagstidningarna lika mycket, utan man går direkt till en artikel som någon av sina facebook vänner antingen har gillat eller delat med sig.

De yngre vill kommunicera med andra via internet, bland annat därför uppfattar att de tycker att tv tråkigt eftersom man är enbart passiv när man tittar. De vill ha en dialog helt enkelt.

Beteende som påverkar köpbeteende

Min tes är att om beteende förändras i hur människor kommunicerar, så kommer det även påverka allt annat som vi människor gör.

Man litar mera på vad ens vänner tycker om en produkt än att bli påverkad av reklam.
Det är inget nytt egentligen, det har vi äldre redan gjort när det gäller större inköp, men de yngre gör det med allt möjligt allt från vilket café de skall fika på till vilka hustyper är det man skall köpa.

Ett exempel inom turismen är det över 40 % av svenskarna bestämmer sitt nästa resmål beroende på vad ens Facebook vänner har delat med sig på Facebook. Det är 4,5 miljoner svenskar på Facebook.
Bengt detta är en stor förändring i beteende som man man borde ta hänsyn till i en turiststrategi, eller?

Responstiden, generation Y tycker att epost är värdelöst eftersom du för vänta så länge innan du får respons. Du vet inte heller om personen är tillgänglig vid datorn när det gäller epost.
(det innebär att man måste ha en närvaro där de är och reagera snabbt på deras frågor annars går de till en konkurrent)

Transparensen är en av de viktigaste förändringarna. Det ser du tydligt i t.ex pricerunner där kan du jämföra priser mellan leverantörer. (det innebär att man måste konkurrera med något annat än pris, t.ex service online som är personlig)

De yngre generationerna är vana att byta leverantörer på ett helt annat sätt än vi. Det gäller allt från banker till klädtillverkare. ( det innebär att misslyckas man med antingen med servicen eller respondtiden eller om man är otrevlig, så går de till en konkurrent.)

En stor sak som har hänt är att man som konsument har en helt ny möjlighet att påverka företagen.

Exempel en bekant till mig var in till en butik och frågade om de kunde ta in en ny produkt till sitt sortiment. Ingenting på några veckor hände så hon gick in igen och frågade, efter ytterligare veckor när ingenting hade hänt ställde hon exakt samma fråga på deras Facebook sida. Följande dag fanns produkten i butiken. Orsaken varför är naturligtvis att det har en mycket större genomslagskraft när man skriver något som är publikt än i en direktdialog med ett företag om det så är via ett mail, telefonsamtal eller direkt öga mot öga.

Slutsummering till Bengt.

Du frågar varför jag inte kan förklara åt dig hur det fungerar med sociala medier.
Det enkla svaret är att du inte tror på att det har skett en stor förändring i beteende. Detta baserar du på dina egna erfarenheter av sociala medier ( 1 månad på Facebook) och vad jag kan begripa har du ingen egen erfarenhet av generation Y och Z hur de fungerar.

Din sista fråga, om jag inte kan förklara beteende åt dig (som vanlig människa) hur skall det då slå igenom som beteende i de breda massorna.

Två saker som är intressant i det påstående.

1. Du som representant som den vanliga människan

Det är värt en liten diskussion. Din skepticism mot att det skett en social revolution är inte helt unik bland 60+ män. Däremot har de flesta av dem åtminstone en indirekt kontakt med det, tack vare sina barnbarn. Din generation av män, är kanske inte mest kända för sina sociala egenskaper. Generellt sätt är väl inte män det överhuvudtaget. Det finns en tydlig macho attityd att inte vara social  i publika forum. Så att gå med i en social media kanal som Facebook handlar inte om enbart teknik utan framför allt social kunskaper.

Du sticker även ut genom att du har en mycket god teknisk kunskap, tack vare ditt jobb och profession som civilingenjör på ett It tätt bolag. Jag hade kollegor på mitt gamla jobb med samma inställning som du, kan man inte tekniskt förklara ett fenomen så är det antingen oseriöst eller något som kvinnor gör…

Så egentligen är du Bengt, den ultimata utmaningen att förklarar det nya i social medier 😉

En överblick hur man kan dela in grovt olika faser av facebook användare

2. Beteende slår igenom i de breda massorna?

Hmm, då har jag varit otydlig eftersom beteendet har slagit igenom hos väldigt många människor redan Generation Y, Z och även hos en hel del early majority. Det är ju det jag bygger min tes på! Den normale användaren funderar inte på varför den gör på ett visst sätt utan börjar bara att göra så.

Exempel en normal kund i ett supermarket funderar inte på varför mjölken alltid är längst inne i butiken (gäller alla butiker) eller varför blöjor och ölen ofta är bredvid varandra (nya beteende rön) så de butiker som placerar enligt detta, vet man att butiken har gått lite djupare in i hur folk beter sig. Det är samma sak jag pratar om gällande sociala medier.

Skiljelinjen mellan dig och mig Bengt är att jag säger att beteende har förändras bland många av medborgarna. Du säger att det inte har gjort det.
Jag har satt ner över 3 000 timmar de senaste tre åren på att läsa artiklar (här finns nästans 1 000 artiklar som jag har läst) , jag har testat över 200 olika sociala media verktyg. Jag är aktiv i ca 20 stycken nätverk och jag har försökt blanda mina nätverkvänner så att jag får en så spridd bild som möjligt. Jag har nästans 1000 facebook vänner, 1000 professionella linkedin kontakter och över 1200 twitter vänner. Jag har hållit föreläsningar för ca 600 personer i allt från finska kyrkan till advokat firmor och ideella föreningar och även haft givande diskussioner med dem efteråt. Det är på detta jag baserar min tes på att beteende har redan slagit igenom hos en stor del av allmänheten, men inte hos företagen, skolorna och myndigheter i deras sätt att hantera din nya situationen.

Bengt du är duktigt på att ställa frågor och kräva förklarningar. Mitt råd till dig är att om du fortfarande inte tror att förändringen har skett, så får du med glädje visa åt mig att beteende inte har förändras hos generation Y och early majority…
Mina exempel om Ekonomi 3.0 faller platt för dig om du som sagt var inte kan se att det skett en stor förändring i beteende. Så då har du några alternativ, antingen provar du läsa mina exempel med de ögonen på att det faktiskt har skett eller så tar du reda på själv om så är fallet.
Vilket fall som helst får du tycka precis vad du vill, men att kategoriskt förneka att det skett på grund av vad Hollstein sade i början 2000-talet eller dina egna erfarenheter av sociala medier, räcker inte för att övertyga mig.

Här kommer ett gäng till med länkar hur jag ser på det åländska samhället.

Till sist är Darwins klassiska mening fortfarande högaktuell 🙂