Let the user tell the story (del 1)

Posted on september 30, 2012

3


”The important thing is not that we are telling the story…

…instead we are giving the users the opportunity and reason to do it!

Mats Adamczak, sept 2012

Jag har nu varit nio månader på paf och är om möjligt ännu gladare att jag har fått börja här, än när jag anställdes. Mina kollegor på Clubpaf har egentligen 10 års erfarenhet av sociala medier dvs innan facebook och twitter ens var påtänkta.

Bakgrunden till det är egentligen en ganska märklig situation. Paf har spellicens på Åland,  men efter en del politiska beslut i Finland så har inte paf fått marknadsföra sig eller ens antydan till det på finskt teritorium. Det låter som dödsstöten för vilket  företag som hellst att inte få marknadsföra sig eller ens köra den mest elementära varumärkeskännedomen. Dock med facit i hand har det tvingat paf att tänka utanför boxen och gjort att paf har sitt “Play Among Friends” tänk.

Det lustiga är att vi kallas för ett monopolbolag när vår finska kollega Veikkaus har full närvaro på Åland.

Politikerna i Finland tycker att det är fullt logiskt att Veikkaus skall ha rätt att vara och verka på Åland eftersom Åland hör till Finland och Veikkaus har spellicens i Finland…

Den här situationen har existerat sedan 2002 och vem vet hur länge den kommer att pågå.

Nå väl, vad har paf egentligen gjort. De har bland annat satsat på sina club paf resor runt omkring i världen. Det i sig är inte unikt, men den stora skillnaden mot andra spelbolag är att paf’s anställda följer med på resorna och att det inte är bara de bästa spelarna som har chansen att komma med. Det kan vara precis vem som helst av våra kunder och från vilket land som helst.

För det första så känner medresenärerna då en äkthet (att paf bryr sig och tycker att kunderna är viktiga) när det är paf’s personal som är med och många blir vänner med vår personal och fortsätter hålla kontakten via facebook och andra kanaler på en personlig nivå. Det andra som händer är att de som kommer med, uppskattar mera resan än de som är vana att vinna och spela mycket.
Ju mera någon uppskattar något, desto mera kommer man också dela med sig av sina upplevelser. Return on Engagement (ROE)

Sannolikheten för en långvarig relation ökar markant om man känner sig omhändertagen och att man är betydelsefull som person “Among friends”.

Story telling

Vad har allt detta med story telling att göra? Jo paf ger vinnarna av resorna möjligheten att berätta sin story, först att de har vunnit resan, då delar de med sig i kafferummet med sina arbetskollegor och till alla sina vänner. I och med facebook så kommer de flesta att dela med foton från resorna och även berätta om resan även efteråt för sina vänner.

Det intressanta med resor är att det sammansvetsar helt obekanta människor på mycket kort tid och man har en tendens att bara berätta om de positiva sakerna för sina vänner. Se bara på facebook, de allra flesta skriver och delar med sig av de fina sakerna som sker i livet. Detta är ju inget nytt fenomen på något sätt. Tänk när man reste för i tiden och köpte vykort. Det var nog sällan man köpte det fulaste vykortet man hittade och skrev bara de negativa sakerna som hade hänt…

Att paf har gjort så här med sina club paf resor under 10 år har format företagets själ och gjort att man är en katt bland hermelinerna i spelbranschen. I sociala medier så gäller det att sälja i andra hand och det är precis vad paf har gjort de 10 senaste åren med hjälp av sina club paf resor. De kallas även word of mouth både analogt och digitalt.

Här ett exempel på engagemanget från våra kunder. De här vann en resa till Hawaii

är ett exempel på engagemanget från våra kunder. De här vann en resa till Hawaii

Glädjande är att man nu även på allvar börjar kunna se det i speltjänsterna. Det krävs dock mycket testandande innan man har hittat den rätta formeln i spelen för att få Play Among Friends känslan fullt ut.

Det är helt klart att vi pratar om spel som egentligen inte har förändrats på 200 år i sitt grund utförande. Det enda som har hänt är när de analoga spelen började digitaliseras i slutet på 90-talet. Där var pafen med i ett väldigt tidigt skede och tack vare kreativa medarbetare  så är man nu även med i spets när det gäller att ta fram nästa generation av gambling.

Min egen väg 

I nästa bloggpost kommer jag att berätta om min väg till Storytelling.

Taggat: