User tells the story Del 5

Posted on oktober 23, 2012

2


Engagemang och dess betydelse.

Jag har pratat i de tidigare delarna om mina erfarenheter om storytelling i olika sammanhang. Det har varit allt från att man måste ge rätt information till rätt person till att ge dem lösningar som stöder deras behov att berätta.

Det finns en hel del mekanismer som gör att människor vill dela saker i sina Facebook nätverk. Det kan vara något nytt som ingen sett tidigare, det vara något konstigt, roligt och så vidare. Om något skall bli riktigt viralt måste flera än en av sakerna uppfyllas.

Det har i alla tider varit mycket svårt att mäta vad reklam och marknadsföring egentligen innebär för affärsvärde. På samma sätt har man inte kunnat forskat på vad människor pratar med varandra förrän Facebook kom. Självklart har många människor olika stilar och uppför sig trevande, frågor som de flesta har ställt inför är vilka skall jag bli ”vän” med och vad kan man säga och vad skall man definitivt inte säga.

Facebook hade i september över 1 000 000 000 unika besökare under en månad. De kämpar med att få ut den ekonomiska nyttan med det enorma antal människor som finns i nätverket. Det innebär att när Facebook testar nya saker gäller det att vara på tårna.
Många företag har köpt likes till sina Facebook sidor genom att annonsera, en del har gjort det genom att köpa fans direkt från någon av de tjänster som finns. Den första varianten är ok, den andra är däremot egentligen ganska meningslös på flera sätt.

Orsaken till detta är att Facebook har satt med ett värde som kallas ”talk about”. Till detta värde har man saker som när nya människor gillar företagets Facebook sida, skriver kommentarer, delar dina inlägg och gillar dina poster. Det gemensamma med dem är att fansen agerar på något sätt på din Facebook sida. För att få fansen att agera måste man få med engagemang helt enkelt. Facebook belönar de Facebook sidor som har större engagemang genom att flera av dina poster syns bland fansen. Det är inte så enkelt att dina status uppdateringar syns hos alla dina följare.

Det som hände för en månad sedan var att Facebook bestämde att ju flera fans man hade desto sämre procentuellt spridning får man på Facebook. Socialbakers har tagit fram de olika nivåerna och hur stora procentuell utdelning man får med dem. I samma veva började Facebook erbjuda D som har över 500 fans att köpa sponsrade inlägg för att säkerställa att man når alla sina fans.

Detta gör att de som redan en gång ”köpt” nya fans via banners, får vackert köpa dem igen. Det som verkligen blir ännu viktigare är att skapa engagemang på sin sida, för då sprids dina inlägg bra. Så de som har köpt Facebook fans via fabrikerna blir ännu mera missgynnade.

Det jag jobbar med är ROE (Return On Engagemang). Det menas att skapa så mycket äkta engagemang som möjligt. Det är alltså mycket viktigare att ha färre, men engagerade fans än många fans som inte är engagerade.

Nu skall jag på Socialbakers konferens som heter #engage2012 och de skall bevisa att ROE skapar ROI (Return of investment). Alltså det som alla marknadsförare och reklamare har kämpat med så länge som reklam har funnits som fenomen.