Let the user tell the story (del 6)

Posted on oktober 25, 2012

9


Jag hade väldigt höga förväntningar på #engage2012 konferensen och jag kan säga att jag inte blev besviken!

Socialbakers är ett ungt företag som har sitt ursprung i Tjeckien. Deras VD Jan Rezab är också väldigt ung egentligen verkar hela företag bestå av unga människor. Jag är grymt imponerad att de på väldigt kort tid har över 170 anställda. Engage2012 är deras första konferens och de var lite nervösa för hur den skulle tas emot, visst fans det saker som kanske skulle kunna ha varit bättre, men de satsade på att det skulle finnas en röd tråd och den röda tråden var Tjeckien. Platsen för konferensen var Bohemien National Hall som är det mest tjeckiska man kan hitta i USA. De hade allt från tjeckisk öl till att priserna till vinnarna var i tjeckisk kristallglas.

Storytelling helt enkelt, för att ge ett genuint intryck och de visar att de är stolta för sitt ursprung.

Själva konferensen öppnades av Vd’n Jan som berättade lite om vad vi kunde förvänta oss av dagen. Han visade en översikt vad Socialbakers produkter kan göra. De delar med sig gratis av sina insikter på sin webbsida.

De började nyligen med att visa vilka företag i 30 länder som har störst engagemang på sina facebook sidor. Han berättade om att, bara på ett år så har beteende hos facebook användarna förändras att de har gått från att gilla 5 facebook sidor till närmare 40. Samtidigt har företagen ökat att från i snitt sätta upp 5 status uppdateringar till 37 per månad.
Han visade även att man i snitt når 18% av sina fans per varje statusuppdatering. Facebook har i samma veva sänkt de som man når via sina uppdateringar på facebooksidan.

Det har med andra ord blivit ännu viktigare att engagera sina fans så att man når inte bara sina fans utan även deras vänner.

Socialbakers rekommendera att man postar i snitt 1,5 gånger per dag och om man uppdatera flera gånger så skall det gå minst 2 timmar mellan uppdateringarna.

Helen Min, Global Vertical Marketing at Facebook

Det har varit en del diskussioner om att facebook har sänkt hur många man når via sina uppdateringar. Helen berättade några riktigt bra saker som man skall tänka på.

Hon började med att nämna de 4 dimensionerna:

CONNECT: quality,not just quantity

  • Allt börjar med en kontakt
  • Undvik jippon och kampanjer som orsakar icke-kunder att späda ut ditt facebook nätverk
  • Använd riktade annonser för att få dina kunder att bli dina fans

ENGAGE: create experiential value

  • Skapa attraherande upplevelser på facebook sidan
  • Gör det unikt: undvika att återanvända innehåll, investera i det kreativa
  • Sätt erfarna marknadsförare vid rodret
  • Många lätta interaktioner över tiden bygger relationer och lojalitet

INFLUENCE: word of mouth at scale

  • När dina kontakter engagerar sig, berätta för deras vänner
  • “Influencers” är riktiga människor. Deras berättelser skapar mera kontakter/fans
  • Håll ett jämnt tempo med uppdateringarom med hög kvalitet

INTEGRATE: social by design

  • Utnyttja den sociala grafen för att göra ditt företag bättre
  • Skapa synergieffekter mellan din social marknadsföring och er kärnverksamhet
  • Facebook appar är framgångsrika med att engagera

Word of mouth: Helen Min sade att detta är den heliga Graal av social marknadsföring.

Du kan skicka så mycket innehåll som du vill till dina fans, men det är de Facebook-användare som delar den och sprider ordet som skapar mervärdet. Så du måste se till att innehållet är värt att tala om.
Sponsrade berättelser kan öka denna dimension.

Helen Min avslöjade också hemligheten till social: först ansluta med dina mest lojala kunder, de kommer att göra jobbet åt dig och påverka de andra.

Jiri Voves, Socialbakers co-founder and VP product

Jiri berättade om hur Socialbakers produkter fungerade, men han visade också en cirkel bild som jag tycker att är värd att visa.

Där man kortfattad kan säga är att om  man aktiverar sig på fansidan, så engagerar sig fansen och om då är lyhörd så kommer det att skapa mera engagerande fans.

Koen Spiers KLM

Dagens absolut bästa presentation stod Koen Spiers från KLM som visade vad de hade gjort inom sociala medier.
Den stora svängpunkten för KLM kom i samband med vulkanutbrottet i Island. Då insåg de att det måste på allvar titta på sociala medier. Vid den tidpunkten var det en person som jobbade med SoMe på hela KLM.

Social campaigne

De gick verkligen systematiskt tillväga. De började med att göra sociala media kampanjer.
Den första de gjorde var att söka upp några stycken som hade checkat in på foursquare på flygplatsen. Snabbt tittade de på personens profil och försökte lista ut vad den personen var intresserad av, sedan sökte de upp personen och gav den en relevant present. Folk blev förstås glatt överraskade och de spred ut det i sina nätverk. De filmade förstås reaktionerna på personerna och kampanjen blev en succé.

Social support

Det andra de började titta på var suporten. De har 24/7 support med ett team som hanterar alla frågor via facebook och twitter. De svarar i snitt inom 7 minuter. De har valt att inte sköta mailsupporten från samma team eftersom tonaliteten är helt annorlunda  än när man supportar via mail och telefon.

Social product

Det tredje kallade de för social produkt. De tillät folk att koppla sitt facebook konto/ twitterkonto till bokningsajten. Det innebär att när man boka kunde man se vilka personer som satt bredvid en under flygningen. Folk älskar den tjänsten och det slog igenom i traditionell media över all förväntan.

Till sist

Det fanns också en mängd olika casestudies som kan vara värt att titta på. Socialbakers kommer att sätta upp videostreams från eventet.