En betydligt allvarligare sak

Posted on oktober 27, 2012

2


För ett tag sedan började jag twittra med en svensk med finskt namn ArtoPalovaara, mest twittrade vi om sport och andra småkäcka saker. Jag sagt det tidigare om twitter att man börjar småprata och sakta med säkert dyker det upp en överraskning.

Han jobbar på en webbsajt som hjälper folk med själmordstankar. Han har skrivit den senaste tiden två poster om idrottsmän som har tagit den drastiska utvägen.

Efter att ha läst dem så tänker jag tillbaka till mina erfarenheter av sport och idrott. Om man menar med proffsidrott sådana som lever enbart av sitt sportande har jag ingen större erfarenhet. Det närmaste var när jag var coach för Ålandsbanken sport club i högsta innebandy serien i Finland. Där fanns det inga stora pengar att prata om, fast det var ungefär så mycket man kan satsa, utan att spelarna är avlönade.

Visst är det en stor endorfin kick i idrott när man har en stor publik som hejar på en och man får vara i händelsens centrum. För de idrottare som antingen har avslutat sin karriär och inte samtidigt har satsat på en civilkarriär måste omställning vara mycket stor. Jag hade förmånen att jobba med Christoph Treier, mental och fystränare. Han har däremot jobbat med många riktiga proffsidrotter allt från Steffi Graf, Bayern Munchen, Markus Grönholm osv. Den mentala biten är förstås viktig för att man skall kunna vinna, men jag är osäker på om idrottarna får den hjälp de borde få när karriären är slut.

Det är ju tufft om man skall satsa på en idrottskarriär, på en ganska kort tid skall man dra in pengar så att det räcker även efter att man avslutat sin aktiva karriär. Det är ju dessutom väldigt få som lyckas få de riktiga höga ersättningarna. Kraven på idrottarna att lyckas är höga, så det är inte speciellt konstigt att vissa tar till doping eftersom de är nästans i toppskiktet och dopingen gör att de kan komma riktigt högt. Sedan att man hör argumentet att de vet ju om att de kan få allvarliga men för livet om de dopar sig. På något sätt har man då glömt bort att säkert över halva mänskligheten tar droger som bevisligen är farliga och dessutom betalar för det….

Avslutningsvis är det ett viktigt arbete som http://www.sjalvmordsupplysningen.se jobbar med. Den är inte enbart för idrottare utan de vänder sig till alla som på något sätt är berörda av ämnet som sådant.